SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT
I. A szövetség adatai
ˇ A szövetség neve: Magyar Tájékozódási Futó szövetség (MTFSZ)
(Hungarian Orienteering Federation Ungarischer Orientierungslauf Verband)
ˇ
Alapítási éve:
1970.alapítói
ˇ
Nyilvántartási
adatai: Köztestületi bejegyzés: OTSH 42/7/98. 1998. május 6.
Kiemelten közhasznú szervezetként való minősítés: ISM 35/2/99, 1999. január 12. határozat
szerint 1998. január 1. napjától kezdődően.-ben hozták létre a Szövetséget.
ˇ Székhelye: 1143 Budapest, Dózsa György út 1-3.
ˇ Telefonja: 221-58-78 (fax és üzenetrögzítő is), 251-46-98. E-mail: tajfuto@mtfsz.hu
ˇ
A szövetség számláját vezető pénzintézet a társaság
pénzforgalmi jelző száma:
OTP Bank Rt. 11705008-20410559
ˇ Adószáma: 18162709-2-42
ˇ Társadalombiztosítási törzsszáma: 528642/A
ˇ Felügyeleti hatósága: az Ifjúsági és Sportminisztérium
ˇ A szövetség tagja a Nemzetközi Tájékozódási Futószövetségnek (IOF), melynek alapszabályát, szabályzatait és határozatait magára nézve kötelezőnek ismeri el. Az IOF tagja a Nemzetközi Sportszövetségek szövetségének (AGFIS).
II. Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ) funkciója
A Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SzMSz) az 1997. évi CLVI. törvény és a szövetség Alapszabálya alapján készült.
Az SzMSz tartalmazza a szövetség adatait és szervezetét, a közgyűlés, az elnök, az elnökség, az ügyvezető elnök, a főtitkár, a felügyelő bizottság, a fegyelmi bizottság, az MTFSZ iroda feladatait és jogkörét, valamint a szövetség működési szabályait.
Jelen dokumentumot az MTFSZ elnöksége 2000. június 13-i ülésén fogadta el.
III. Általános rész
III. 1. A szövetség célja
III.1/1. Az alapszabályban rögzített célok és feladatok
A szövetség a Magyar Köztársaság területén irányítja, szervezi és ellenőrzi elsősorban a tájékozódási futásban, de a többi tájékozódási szakágban (sí, kerékpár, lovaglás) mint közhasznúsági tevékenységek területén is az ott folyó tevékenységet, közreműködik az St.-ben meghatározott feladatok ellátásában, képviseli a sportág és tagjai érdekeit, részt vesz a nemzetközi sportszervezetek tevékenységében.
A szövetség közhasznú tevékenysége körében nyújtott szolgáltatásait a szövetség tagságán kívül bármely harmadik személy is igénybe veheti.
A szövetség a közhasznú tevékenysége során a sportról szóló 1996. évi LXIV. törvény alapján állam, illetőleg helyi önkormányzat által ellátandó közfeladat megvalósításáról gondoskodik.
A szövetség az alapszabálya szerinti tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatait a helyi vagy országos sajtó útján hozza nyilvánosságra.
III.1/2. A szövetség kizárólagosan jogosult
megállapítani a verseny-, az igazolási és átigazolási (nyilvántartási), valamint a fegyelmi szabályokat,
meghatározni a hazai versenynaptárt, és közreműködni a nemzetközi versenynaptár összeállításában,
kialakítani és annak alapján szervezni a versenyrendszerét és az országos bajnokságokat,
működtetni a válogatott kereteket, és általuk képviselni a Magyar Köztársaságot a nemzetközi sporteseményeken,
képviselni a Magyar Köztársaságot a sportág nemzetközi szervezetében,
az általa szervezett, illetőleg rendezett sporteseményekkel kapcsolatos vagyoni értékű jogok hasznosítására.
III.1/3. A szövetség az előzőkben foglaltakon túl
meghatározza a fejlesztési célokat, és gondoskodik azok megvalósításáról,
gondoskodik a versenybírók képzéséről, továbbképzéséről és minősítéséről,
a külön jogszabályban meghatározottak szerint gondoskodik a sportolók nyilvántartásáról, rajtengedélyük megadásáról, minősítéséről, továbbá fegyelmi jogkört gyakorol,
fellép a sportmozgalomban ható káros jelenségek elsősorban meg nem engedett teljesítményfokozó szerek, készítmények és módszerek alkalmazása ellen,
engedélyezi tagjai számára a hazai és a nemzetközi versenynaptár alapján a hazai és a nemzetközi sportesemények megrendezését, illetőleg állást foglal az azokon való részvétel feltételeiben,
ellátja a nemzetközi szövetség által meghatározott feladatokat,
meghatározza a sportesemények megrendezésének, sportszakmai feltételeit,
közreműködik a sportszakemberek képzésében és továbbképzésében,
versenyeket és sportrendezvényeket szervez, illetve a tagjai számára ilyen események szervezését engedélyezi,
ellátja az alapszabályban meghatározott egyéb feladatokat.
III. 2. A szövetség tagsága
A szövetség tagsága önkéntes. Tagjai az őket megillető jogok és terhelő kötelezettségek terjedelme alapján rendes tagok (továbbiakban: tagok) vagy tiszteletbeli tagok (továbbiakban: tiszteletbeli tagok). Jogi személy tag az alábbiakban részletezett jogait és kötelezettségeit megbízott képviselője útján látja el. A szövetség tagjai jogaikat és kötelezettségeiket közvetlenül gyakorolják.
III. 2/1. A szövetség tagjai
A szövetség tagjai a sportágban tevékenységet folytató sportszervezetek.
A szövetség tagja lehet továbbá az a magán- és jogi személy az St.-ben meghatározott keretek között , aki/amely a szövetség Alapszabályát elfogadja.
III. 2/2. A tagok jogai
részt vehet a szövetség közgyűlésén és határozatainak meghozatalában,
választhat és választható a szövetség szervezeteibe,
részt vehet a szövetség tevékenységében és rendezvényein,
észrevételeket, javaslatokat tehet, illetőleg véleményt nyilváníthat a szövetség, valamint szervezeteinek működésével kapcsolatban, amelyre a szövetség érintett szervezetének legkésőbb 30 napon belül írásban kell válaszolnia,
ajánlásokat tehet a szövetséget, a szövetség szervezeteit és a sportágat érintő kérdések megtárgyalására,
tájékoztatást igényelhet a szövetség bármely tevékenységéről,
igénybe veheti a szövetség szolgáltatásait, a kiadványain feltüntetheti szövetségi tagságát.
III. 2/3. A tagok kötelezettségei:
a sportág fejlődésének és eredményességének elősegítése,
a szövetség alapszabályának, szabályzatainak, valamint a szövetség szervezetei által hozott határozatok megtartása,
a szövetség célkitűzései, megvalósításának elősegítése, a rendes tagságából rá háruló, ill. meghatározott feladatok teljesítése,
a sportág népszerűsítése, propagálása,
a tagdíj határidőig történő befizetése
III. 3. A szövetség tiszteletbeli elnökei és tagjai
A szövetség tiszteletbeli elnökeinek azok a volt szövetségi elnökök választhatók, akik legalább egy közgyűlési időszakban kimagasló tevékenységükkel a szövetség célkitűzéseit eredményesen támogatták.
Tiszteletbeli elnöknek választhatók azok a személyek is, akik több évtizeden keresztül kimagasló és meghatározó érdemeket szereztek a tájékozódási futás fejlesztésében, a szövetség munkájának támogatásában.
A szövetség tiszteletbeli tagjainak azok választhatók, akik legalább egy közgyűlési időszakban az elnökség tagjaként vagy más fontos területen több évtizeden keresztül kimagasló tevékenységükkel a szövetség célkitűzéseit eredményesen támogatták.
A szövetség tiszteletbeli elnökeinek és tagjainak személyére a közgyűlés jelölőbizottsága vagy az elnökség tehet javaslatot.
A szövetség tiszteletbeli tagjai a szövetség munkájában tanácskozási joggal vesznek részt.
III. 4. A szövetség szervezeti felépítése
ˇ Közgyűlés
ˇ elnökség
elnök,
alelnökök,
tagok
ˇ Társadalmi elnök, alelnök(ök)
ˇ Ügyvezető elnök
ˇ Főtitkár
ˇ MTFSZ iroda
ˇ Felügyelő bizottság
ˇ Fegyelmi bizottság
ˇ Sportszakmai Bizottságok
ˇ Területi szövetségek
ˇ szövetségi kapitány(ok)
ˇ Szponzori testület
ˇ Tagság
ˇ Tiszteletbeli elnök(ök), tag(ok)
III. 5. A szövetség jogi helyzete
ˇ Programjára, tevékenységére vonatkozóan önálló tervkészítési joggal rendelkezik, melyet a közgyűlés hagy jóvá.
ˇ Önálló gazdálkodáshoz szükséges jogkörrel és eszközökkel rendelkezik, viseli ennek kötelezettségeit.
ˇ Rendelkezik pénzintézetnél vezetett saját bankszámlával.
ˇ A jóváhagyott terv végrehajtását önállóan intézi, a meghatározott kereteken belül önállóan gazdálkodik a rábízott pénzügyi és anyagi eszközökkel.
ˇ A célkitűzések megvalósításáért a közgyűlés előtt felel.
ˇ Önálló munkáltatói jogokat gyakorol a szövetség munkavállalóival szemben.
III. 6. A szövetség függelmi kapcsolatai
A szövetség legfőbb képviseleti és döntéshozó szerve a közgyűlés.
A közgyűlések közötti időszakban a szövetség tevékenységének irányítása, felügyelete az elnökség, mint a szövetség képviseleti szervének hatásköre, kivéve azokat az ügyeket, melyek az alapszabály szerint a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartoznak, vagy az a hatáskörébe von, illetve a szövetség más szervezetének hatáskörébe utal.
A szövetség élén az elnök áll, aki a többi tisztségviselővel és az elnökséggel együttműködve végzi feladatát.
A szövetség gazdálkodási és szakmai tevékenységének fejlesztését, irányítását, felügyeletét és ellenőrzését állandó, vagy szükség szerint létrehozott alkalmi bizottságok végzik.
Az ellenőrző funkciót ellátó Felügyelő Bizottság munkáját önállóan végzi, vezetőjét és tagjait a közgyűlés választja meg.
Egyéb bizottságok létrehozására az elnökség jogosult.
IV. Működésszabályozási rész
IV. 1. A működési szabályzat tartalma, mellékletei
Az SZMSZ ezen része azokat a rendelkezéseket, végrehajtási feladatokat tartalmazza, amelyeket a szövetség tevékenységének tervezésében irányításában, a feladatok végrehajtásában és elszámolásában minden vezetési és végrehajtási szinten egységesen alkalmazni kell.
A leírt végrehajtási feladatokon túl minden vezetési és végrehajtási szinten egységesen alkalmazni kell a működési és szervezeti szabályzat mellékletét képező utasításokat és szabályzatokat.
házipénztár kezelési szabályzat,
gazdálkodási szabályzat,
leltározási és selejtezési szabályzat,
versenyszabályzat,
minősítési szabályzat,
rangsoroló versenyek rendezési irányelvei,
igazolási és átigazolási szabályzat,
fegyelmi szabályzat,
A felsorolt szabályzatok kidolgozása és folyamatos aktualizálása, fejlesztése a szövetségi iroda, illetve a szakbizottságok feladata, minősítésük és jóváhagyásuk az elnökség, aláírásuk az elnök feladata.
A szakbizottságok saját működési szabályzatának kidolgozása a bizottság feladata és azokat az elnökség hagyja jóvá a bizottság vezetője és az ügyvezető elnök írják alá.. Az alapszabály által kötelezően előírt bizottságok működési szabályai az SZMSZ mellékleteit képezik.
IV. 2. A vezetők, beosztottak köre, általános kötelezettségei
A szövetség vezetését nagyobbrészt választott, társadalmi megbízású személyek látják el:
elnök (társadalmi, választott)
elnökség (társadalmi, választott)
bizottságvezetők (társadalmi, az elnökség által kinevezett)
ügyvezető elnök (mellékállású, megbízással)
főtitkár (főállású, kinevezett)
szövetségi kapitámy-ok (mellékállású, megbízással))
A szövetségi munka végrehajtási feladatait ellátó beosztottak azok a munkavállalók, akik főfoglalkozásban, mellékfoglalkozásban, megbízással, a szövetség alkalmazásában állnak, vagy vállalkozóként feladatot teljesítenek.
IV. 3. A felelős vezetők kötelességei
Minden vezető alapvető kötelessége az általa irányított terület működésének és szervezésének tervezése és szervezése, irányítása és ellenőrzése, értékelése és elszámoltatása.
Folyamatos kötelességeik:
a szövetségi tulajdon szigorú védelme,
a feladatok ellátásához szükséges ismeretek, utasítások, szabályzatok alkalmazása,
a szakmai tevékenységek fejlesztésére vonatkozó állandó kezdeményezés,
az általa irányított személyek folyamatos tájékoztatása,
az általa irányított munkavállalók érdekeinek védelme,
a feladatok ellátásában tapasztalt hiányosságok megszüntetés.
IV. 4. A beosztott munkavállalók alapvető kötelességei
a feladatkörébe tartozó feladatok maradéktalan ellátása,
együttműködés a vezetőkkel, munkatársakkal,
a feladatok elvégzéséhez szükséges szabályok megismerése,
a szövetségi tulajdon megvédése.
IV. 5. A munkáltatói és függelmi kapcsolatok rendje
IV. 5./1. A munkáltatói jogok gyakorlásának rendje
A munkáltatói jogok gyakorlásának szabályozását az alapszabály tartalmazza.
Az elnök gyakorolja a munkáltatói jogokat az ügyvezető elnök és a főtitkár felett, a főtitkár pedig a szövetség további munkaviszonyban álló dolgozói, egyéni munkavállalóival szemben.
IV. 5./2. A függelmi kapcsolatok rendje
Közgyűlés
Felügyelő bizottság
Elnökség
Elnök
Ügyvezető elnök
Főtitkár
szövetségi kapitány(ok), irodavezető
IV. 6. Az aláírási, utalványozási és képviseleti jogkör gyakorlásának szabályai
A képviseleti és aláírási jogkört az alapszabály rögzíti. A szövetség elsőszámú képviselője az elnök. Aláírási és utalványozási jogkört az elnök, az ügyvezető elnök és a főtitkár gyakorol.
IV. 6. 1. Az aláírási jogkör gyakorlásának szabályai
A szövetség elnöke az iratanyag készítőjének ellenjegyzése mellett egyszemélyben jogosult aláírni:
a felsőszintű állami és társadalmi szervezetek vezető részére írt leveleket, jelentéseket, előterjesztéseket,
a szövetség fejlesztési feladatterveit, valamint a 300 eFt-ot meghaladó beszerzések megrendelését, szerződéseket,
a közgyűlés elé terjesztendő elnökségi beszámolót,
a IV.1. pontban felsorolt szabályzatok,
bérfejlesztés, jutalom előterjesztését,
minden olyan iratanyagot, melynek aláírási jogát az elnök maga számára fenntart.
A szövetség ügyvezető elnöke az iratanyag készítőjének ellenjegyzése mellett egyszemélyben jogosult aláírni:
a szövetség fejlesztési, végrehajtási tervjavaslatait, végrehajtási jelentéseit,
az elnök ill, az elnökség részére készített beszámolókat,
a kötelező bizottságok működési szabályzatát és éves terveit,
a hatáskörébe utalt egyéb iratokat.
A szövetség főtitkára az iratanyag készítőjének ellenjegyzése mellett egyszemélyben jogosult aláírni:
a tagszervezetek és azok szervei részére írt leveleket, információs anyagokat, tájékoztatókat, meghívókat, (elnökségi) határozatokat,
a hazai partnerszervezetek részére írt kapcsolatfelvételre, információszerzésre vonatkozó leveleket,
a szövetség 300 eFt-ot meg nem haladó összegű beszerzések megrendelését, szerződéseket,
a szövetség tevékenységére vonatkozó belső utasításokat,
a hatáskörébe tartozó határozatokat,
az egyes bizottságok által hozott döntéseket, a bizottság vezetőjének ellenjegyzése mellett,
minden olyan iratanyagot, melynek aláírását az elnök számára engedélyezi.
A szövetség keretében működő társadalmi bizottságok vezetői egyszemélyben jogosultak aláírni az általuk vezetett bizottság
a bizottság éves tervjavaslatait,
tevékenységéről szóló beszámoló jelentést, tájékoztatót,
tevékenységük fejlesztésére vonatkozó tervjavaslatokat.
A szövetség elnöksége által készített összeállításokat, beszámolókat, jelentéseket az elnök és a főtitkár közösen írják alá. (pl. éves gazdasági beszámoló, éves gazdasági terv, mérlegbeszámoló)
IV. 6/2. Az utalványozási jogkör gyakorlásának szabályai
A bankoknál vezetett számlák feletti rendelkezésre az elnök, az elnökség kijelölt tagjai, az ügyvezető elnök, a főtitkár és a gazdasági bizottság vezetője közül két fő együttesen jogosult.
Az utalványozó a számla, illetőleg a megfelelő bizonylat ellenőrzése után a bevételek beszedését vagy elszámolását, illetőleg a kiadások kifizethetőségét, valamint a készletek felhasználását engedélyezi. E jogosultsággal felruházottak az utalványozók.
Teljes körű utalványozási joggal az elnök, az ügyvezető elnök és a főtitkár rendelkezik a fenti pontokban meghatározott keretek között.
IV. 6./3. A képviseleti jogkör gyakorlásának szabályai
A szövetség elsőszámú képviselője az elnök. Az elnök képviseleti jogkörét meghatározott ügyekben vagy az ügyek meghatározott csoportjában a szövetség más tisztségviselőjére is átruházhatja.
Az átruházott képviseleti jogkör gyakorlása esetén a megbízott személy köteles
legjobb tudása szerint eljárni,
minden intézkedést megtenni az ügy érdemi elintézésére,
tájékoztatást adni végzett munkájáról.
intézkedéseiért anyagilag és erkölcsileg felelős.
Abban az esetben, ha a képviseleti jogkör gyakorlása során olyan intézkedés, kötelezettségvállalás szükségessége merül fel, mely meghaladja a helyettesítő hatáskörét, azt csak feltételesen lehet megtenni.
A képviseleti jogkör gyakorlása és átruházása során a PTK jogi személyek képviseletére vonatkozó szabályai, ill. az alapszabály szerint kell eljárni.
IV. 7. A munkakör átadás-átvétel és a helyettesítési rend szabályai
IV. 7/1. A munkakör átadás-átvétel általános szabálya az, hogy biztosítani kell a vezetői és legfontosabb szakmai munkakörök ellátását, folyamatosságát. Az alábbi esetekben szükséges végrehajtani:
munkakörben beálló személyi változás,
két hetet meghaladó távollét esetében.
A vezetői és a kijelölt munkaköröket a szervezet szerinti vagy a kijelölt helyettesnek, személyi változás esetén a munkakör ellátására kinevezett személynek, ennek hiányában a felettes vezetőnek kell átadni.
Az átadás-átvételről feljegyzést kell készíteni, mely tartalmazza a szakmai feladatokat, azok állását, tennivalókat, iratokat, esetleges észrevételeket. Ezen feljegyzésből az átadó és a szövetség vezetője kap másolatot.
IV. 7/2. A helyettesítési rend szabályai
A legfontosabb elv, hogy biztosítani kell a szövetség és szervezetei egyszemélyi felelős vezetésének folyamatosságát.
A szövetség helyettesítési rendjét a vezető munkakörök ellátásában kell alkalmazni, rendjét az alapszabály rögzíti.
Az elnök helyettesítésének sorrendje: elnökség által kijelölt alelnök, főtitkár, vagy az elnökség e célra megbízott tagja.
Az ügyvezető elnököt a főtitkár, vagy az elnökség által erre a célra megbízott tagja helyettesíti.
A főtitkárt az elnökség által erre a feladatra kijelölt személy (főtitkárhelyettes) helyettesíti. A főtitkárhelyettes külön munkamegosztás szerint külön feladatokat is elláthat.
A helyettesítést végzőnek rendelkeznie kell a feladatkör ellátására vonatkozó tájékozottsággal, a határidős és folyamatban lévő tevékenységek ismeretével.
A helyettesítést végző személy tartozik a helyettesítés ideje alatt a feladatokat a legjobb tudása szerint ellátni, a helyettesítés megszűntével minden lényeges eseményről és az elvégzett tevékenységről részletes tájékoztatást adni.
A helyettesítő személyt a hatáskör gyakorlása során tett intézkedésiért ugyanolyan felelősség terheli, mint a helyettesített személyt.
IV. 8. Az utasítási, intézkedési jogkör gyakorlásának és a szolgálati út betartásának szabályai
IV. 8./1. Az utasítási, intézkedési jogkör gyakorlásának szabályai
Általános szabály az, hogy minden vezetőnek jogában áll a tevékenységi területére vonatkozó utasítások kiadása, intézkedések megtétele, továbbá a végrehajtás irányítása, ellenőrzése és elszámoltatása.
Az utasítási jogkör szabályai
A vezető tisztségviselők utasításaikat és döntéseiket rendkívüli esetektől eltekintve a végrehajtók bevonásával, véleményük ismeretében hozzák.
Az ügy tárgya szerint illetékes személy állásfoglalása nélkül más nem jogosult intézkedni.
A kiadott utasítások, intézkedések minden esetben összhangban kell, hogy álljanak a szövetség vonatkozó előírásaival, szabályaival.
Írásbeliség a kiemelten fontos feladatok esetén, illetve külön kérésre történik.
Az utasítással a feladat elvégzésére felkért személy köteles a végzett munkáról, esetleges akadályairól jelentést adni szóbeli utasítás esetén szóban, írásbeli utasítás esetén írásban.
IV. 8/2. A szolgálati út betartásának szabályai
A szolgálati út betartásának általános szabálya az, hogy minden vezető rendkívüli esetek kivételével csak a szervezeti felépítés szerinti közvetlenül utána következő személyt utasíthatja.
Rendkívüli, sürgős esetben kiadott a fentiektől eltérő utasításnál az utasított és az utasítást adó köteles értesíteni az utasított személy felettesét.
IV. 9. A kapcsolattartás szabályai
IV. 9/1. A szövetség szervezetébe tartozó tagokkal való kapcsolattartás
A kapcsolattartás formája lehet szóbeli (pl. napi operatív ügyek), vagy írásbeli (tájékoztatás).
A szövetség köteles a tagok szövetséget érintő problémáiban legjobb szakértelme szerint eljárni, a kért, vagy előírt határidőre választ adni, döntésekről, javaslatokról, esetleges hiányosságokról értesítést küldeni.
IV. 9/2. A külső szervezetekkel való kapcsolattartás, ügyiratkezelés
A külső szervektől beérkező hivatalos levelek, iratok felbontása, iktatása (fontos adatok, intézkedési határidő feljegyzése), a főtitkár és a szövetségi iroda feladata, majd az ügyiratokat tartalmuk szerint, értelemszerűen az illetékes vezető, szervezeti egység részére továbbítja. A határidők betartása, a szövetség szabályainak megfelelő, terveibe, célkitűzéseibe illő válaszadás az aláírási jogkörök figyelembe vételével az intézkedésre jogosultak feladata. A válaszadónak gondoskodni kell arról, hogy a kiküldött válaszok másolatát a szövetségi iratárba is eljuttassa.
IV. 9/3. A bélyegzők használata és kezelése
Azon bélyegzők, amelyek a szövetség hivatalos elnevezését tüntetik fel, és lenyomatuk bélyegző nyilvántartásban szerepel a szövetség hivatalos bélyegzőinek minősülnek. A bélyegzőket kizárólag azok a személyek használhatják, akik azokat a szövetség főtitkárától átvették.
A bélyegzőkkel ellátott, cégszerűen aláírt iratok tartalma érvényes kötelezettségvállalást, jogszerzést, jogról való lemondást jelentenek.
Az átvevők személyesen felelősek a bélyegzők megőrzéséért. A bélyegzők beszerzéséről, kiadásáról, nyilvántartásáról, cseréjéről és évenként egyszeri leltározásról a főtitkár gondoskodik, ill. a bélyegző elvesztése esetén köteles országos sajtótermékben az elvesztés tényét közzétenni és az elveszett bélyegzőt érvényteleníteni.
IV. 9/4. Nyilatkozat tömegtájékoztató (hírközlő) szervezetek részére
A tömegtájékoztatási eszközök munkatársainak tevékenységét a szövetség tisztségviselőinek elő kell segíteniük az alábbi szabályok betartása mellett.
A. televízió, rádió és az írott sajtó képviselőinek adott mindennemű felvilágosítás nyilatkozatnak minősül.
A szövetség tevékenységét érintő kérdésekben a tájékoztatásra, illetve nyilatkozat adásra a szövetség elnöke, ügyvezető elnöke, főtitkára, a sajtó és propaganda bizottság vezetője, vagy az általuk esetenként megbízott személy jogosult.
IV. 10 A szövetség irányító testületének működési és ülésrendje
Az irányító testület működésének és ülésrendjének szabályozása kiterjed:
a közgyűlésre,
az elnökségre,
a szövetség bizottságaira.
IV. 10. A közgyűlés
A közgyűlés a Szövetség legfelsőbb képviseleti és döntéshozó szerve.
IV.10/1. A közgyűlés összehívása
A közgyűlést évenként kell összehívni. A közgyűlés időpontját a Szövetség elnökségének legalább kettő hónappal korábban kell megállapítania, és ugyanakkor írásban értesíteni a tagságot a helyszínről, az időpontról és a tervezett napirendről.
A közgyűlésen minden tag az alapszabály I. sz. mellékletében meghatározott szavazatszámmal rendelkezik.
Rendkívüli közgyűlést kell összehívni:
ha a tagok legalább egyharmada az ok és a cél megjelölésével azt kezdeményezi,
ha a Felügyelő Bizottság elnöke kezdeményezi,
ha a törvényességi felügyeletet gyakorló szerv elrendeli.
A Szövetség közgyűlései nyilvánosak.
IV. 10/2. A közgyűlés határozatképessége
A közgyűlés határozatképes, ha a tagoknak több mint a fele jelen van. Ha a közgyűlés a kitűzött kezdési időponttól számított egy óra várakozás után sem határozatképes, a közgyűlést újra össze kell hívni. Az ismételten összehívott közgyűlés az eredeti napirendben felvett kérdésekben a jelenlévők számára tekintet nélkül határozatképes.
IV. 10/3. A közgyűlés napirendje
A közgyűlés napirendjét a Szövetség elnöksége az St.-ben és az alapszabályban meghatározott keretek között állapítja meg, és terjeszti a közgyűlés elé.
A Szövetség tagjai által beterjesztett javaslatok elbírálását abban az esetben lehet napirendre tűzni, ha azokat a tagok, a közgyűlés időpontja előtt legalább négy héttel benyújtják az elnökségnek.
IV. 10/4. A közgyűlés kizárólagos hatásköre
az Alapszabály elfogadása és módosítása,
a közhasznúsági jelentés elfogadása,
az Elnökség és a Felügyelő Bizottság beszámolójának elfogadása,
az éves pénzügyi mérleg és beszámoló, valamint a pénzügyi terv elfogadása,
a sportág középtávú fejlesztési programjának elfogadása,
az elnökség tagjainak, elnökének, a Felügyelő Bizottság, Fegyelmi Bizottság elnökének és tagjainak 4 évre történő megválasztása, illetve tisztségük megszüntetése,
tiszteletbeli elnökök és tiszteletbeli tagok megválasztása,
tagfelvétel, kizárás kérdésében, illetve az elnökség által hozott határozatok ellen jogorvoslati kérelem elbírálása,
mindazok a kérdések, amelyeket időközben megjelent jogszabály a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe utal, illetőleg amelyeket a közgyűlés saját hatáskörébe von,
a tagdíj meghatározása,
minden egyéb, a tagokat terhelő kötelező jellegű befizetési előírás.
IV. 10/5. A közgyűlés döntéshozatala
A közgyűlés határozatait általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza.
A nyílt szavazás szavazólap felmutatásával történik. Szavazategyenlőség esetén a szavazást meg kell ismételni.
Ismételt szavazategyenlőség esetén a közgyűlés szavazati joggal rendelkező elnökének szavazata dönt.
A közgyűlés titkos szavazással választja meg a szövetség elnökét, az elnökség tagjait, valamint a felügyelő és fegyelmi bizottság elnökét és tagjait. A közgyűlés szavazásra jogosult résztvevőinek 1/3-a más kérdésben is indítványozhat titkos szavazást.
A titkos szavazás szavazólappal történik. A szavazatok összesítésére legalább 3 tagú szavazatszámláló bizottságot kell felkérni. Egy jelölt esetén a választás nyílt szavazással is lehetséges.
Az egyszerű többséget a jelen lévő szavazásra jogosultak több mint felének igen szavazata jelenti.
Az alapszabály 20. § (3) bekezdése, valamint a 25. és 26. §-ban meghatározott tisztségviselőket választó közgyűlés előtt legalább kettő hónappal a Szövetség elnöksége a területi elvek figyelembe vételével öttagú jelölőbizottságot bíz meg. A jelölőbizottságnak a tisztségviselőkre vonatkozó javaslatát a bizottság elnöke terjeszti a közgyűlés elé.
A jelölőlistát a közgyűlés egyszerű szótöbbséggel kiegészítheti.
A szövetség közgyűlése nyilvános. A nyilvánosságot a közgyűlés korlátozhatja vagy kizárhatja.
IV. 10/6. A közgyűlés utáni feladatok
A közgyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet két választott hitelesítő, a közgyűlésvezetője és a jegyzőkönyv vezetője lát el kézjegyével. A közgyűlés jegyzőkönyvének egy hiteles példányát, jelenléti ívet és a közgyűlés összehívásáról szóló értesítés 1 pld-át a közgyűlés befejezését követően a szövetség iratanyagai között elhelyezi.
A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
ˇ a szövetség nevét és székhelyét,
ˇ a közgyűlés helyét és idejét,
ˇ a közgyűlés elnökének, a jegyzőkönyvvezetőnek, a jegyzőkönyv hitelesítőinek, és a szavazatszámlálóknak a nevét a közgyűlésen lezajlott legfontosabb eseményeket, indítványokat,
ˇ a határozatokat, az azokra leadott szavazatok, ellenszavazatok, valamint a szavazástól tartózkodók számát,
ˇ szükség esetén az ellenszavazók külön véleményét.
A közgyűlésen hozott határozatokat az érintettekkel írásban is közölni kell. Ez a főtitkár feladata. A határozatokat tértivevényes levélben kell az érintettek részére elküldeni
IV. 11. Az elnökség
A szövetség tevékenységét a közgyűlések közötti időszakban az elnökség mint a Szövetség képviseleti szerve irányítja. Az elnökség a szövetség működését érintő valamennyi kérdésben döntésre jogosult szerv, kivéve azokat az ügyeket, amelyek az alapszabály szerint a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartoznak, vagy amelyeket a közgyűlés saját hatáskörébe vont, illetve a szövetség más szervének hatáskörébe utalt. Az elnökség létszáma 1115 fő, azaz az elnök és további 10-14 tag. A három alelnököt az elnökség saját maga nevezi ki megválasztott tagjai sorából.
IV. 11/1. Az elnökség feladatai
a Szövetség közgyűlésének előkészítése és összehívása,
az éves beszámolóval egyidejűleg közhasznúsági jelentés készítése, mely tartalmazza
a számviteli beszámolót,
a költségvetési támogatás felhasználását,
a vagyon felhasználásáról szóló kimutatást,
a cél szerinti juttatások kimutatását,
a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalapból, a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától, az egészségbiztosítási önkormányzattól és mindezek szerveitől kapott támogatás mértékét,
a Szövetség vezető tisztségviselőinek nyújtott juttatások értékét, illetve összegét,
a közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámolót,
a közhasznúsági jelentés nyilvános, abba bárki betekinthet, és abból saját költségére másolatot kérhet,
a közgyűlés és az elnökség határozatai végrehajtásának biztosítása és szervezése,
a Szövetség törvényes, alapszabályszerű és folyamatos működésének biztosítása,
a szervezeti és működési, gazdálkodási, fegyelmi, minősítési, verseny-, a szövetség életére vonatkozó szabályzatok megállapítása és módosítása,
az évi költségvetés meghatározása,
bizottságok létrehozása és működtetése, melyek mandátuma az elnökségével együtt jár le,
az általa létrehozott bizottságok vezetőinek és tagjainak megbízása és felmentése,
a közgyűlés hatáskörébe nem tartozó tisztségviselők megválasztása és felmentése, így különösen a szövetségi kapitányok, szakfelügyelő és MTFSZ irodavezető megválasztása és felmentése,
tagfelvételi kérelmek elbírálása,
a hatáskörébe utalt jogorvoslati kérelmek elbírálása, továbbá az elnökség esetenként kijelölendő két tagjából és a Fegyelmi Bizottság elnökéből álló bizottság útján az elnökség hatáskörébe tartozó fegyelmi ügyek elbírálása,
mesteredzői címre, valamint állami kitüntetésre, tájfutó kitüntetésekre és egyéb elismerések adományozására javaslattétel,
a Szövetség hatáskörében megrendezésre kerülő hazai és nemzetközi versenyek kiírásainak, szabályainak jóváhagyása,
a nemzetközi kapcsolatok elveinek kialakítása és gyakorlati megvalósításának figyelemmel kísérése,
tervezés, intézkedés megvalósítása és számonkérés mindazokban az irányítási, ellenőrzési, szakmai és szervezési feladatokban, amelyeket a közgyűlés nem vont saját hatáskörébe,
ž döntés mindazokban a kérdésekben, amelyeket jogszabály vagy a Szövetség közgyűlése hatáskörébe utal,
a sportág szakmai lapjának kiadásával, szerkesztésével kapcsolatos feladatok ellátása,
éves versenynaptár jóváhagyása.
IV. 11/1. Az elnökség hatásköre
Az elnökség a tájékozódási futást jelentősen támogató magánszemélyt társadalmi elnök és alelnök címmel ruházhat fel, és ez a cím részvételi lehetőséget nyújt tanácskozási joggal az elnökség ülésein.
Az elnökség megfelelő fedezet birtokában dönt a rendkívüli, a költségvetésben nem szereplő, valamint az előirányzatot meghaladó kiadásokról. Felhasználási jogkörében dönt a költségvetési előirányzatok évközi módosításáról, átcsoportosításáról.
Az elnökség kizárólagos hatáskörébe tartozik a Szövetség részére ingatlan vagyon megszerzése, megterhelése, elidegenítése, hitel felvétele, jogról való lemondás, gazdasági-vállalkozási tevékenység elhatározása, valamint minden olyan határozat meghozatala, amelyek alapján a Szövetség számára kedvező vagyoni helyzet keletkezik.
Az elnökség a magyar tájékozódási futó sport támogatása és fejlesztése céljából jogi személyiséggel felruházott alapítványokat hozhat létre. Az alapítványok kuratóriumának tagjaira vonatkozó javaslatok megtétele az elnökség kizárólagos hatáskörébe tartozik.
IV. 11/2. Az elnökség tagjainak főbb jogai és kötelezettségei
részvétel az elnökségi üléseken és az elnökség határozatainak meghozatalában,
észrevételek, javaslatok tétele a sportággal összefüggő ügyekben, a tisztségviselők döntéseivel kapcsolatban,
felvilágosítás kérése a sportággal összefüggő ügyekben, a tisztségviselők döntéseivel kapcsolatban,
javaslattétel rendkívüli közgyűlés, illetve elnökségi ülés összehívására,
megbízás alapján a Szövetség képviselete,
a szövetségi határozatok és ajánlások megtartása, illetve végrehajtása,
közreműködés minden olyan feladatban, amely a tájékozódási futás fejlődését szolgálja, illetve amelyre megbízást kapnak.
IV. 11/3. Az elnökség üléseinek megszervezése
Az elnökség éves ülésterv alapján, de legalább kéthavonta ülésezik. rendkívüli ülést kell összehívni, ha azt az elnök, a főtitkár, vagy az elnökségi tagok egyharmada az ok és a cél megjelölésével indítványozza.
Az elnökség üléseinek összehívása az elnök feladata. E feladatát folyamatosan átruházhatja az ügyvezető elnökre, vagy főtitkárra aki az ülést szervezi.
A szervezéssel kapcsolatos feladatok:
az ülés időpontjának és helyének meghatározása,
az ülés napirendjének meghatározása,
az ülésen résztvevők körének meghatározása és meghívása,
a meghívó, valamint a napirendhez kapcsolódó írásos tárgyalási szakanyagok összegyűjtése és a résztvevők számára megküldése az ülést megelőző egy héttel.
IV. 11/4. Az elnökség üléseinek rendje
Az elnökség ülései nyilvánosak, azonban az elnökség indokolt esetben különösen üzleti titok, személyiségi jogvédelem esetén attól eltérően is rendelkezhet.
Az elnökség üléseire állandó jelleggel meg kell hívni a felügyelő bizottság elnökét, az ügyvezető elnököt, a szövetség főtitkárát, a szakfelügyelőt, a szövetségi kapitányokat és a szövetségi iroda vezetőjét, valamint a feladatkörüket érintő kérdések megtárgyalásakor esetenként a szakmailag érintett személyeket.
Az elnökség a tagok több mint a felének jelenléte esetén határozatképes. Határozatképtelenség miatt elhalasztott elnökségi ülést 14 napon belül ismételten össze kell hívni. Az ismételten összehívott elnökségi ülés az eredeti napirendben felvett kérdésekben a jelenlévők számára tekintet nélkül határozatképes.
Ha az Elnökség jelenlévő tagjainak száma páros, illetve szavazategyenlőség keletkezik, az elnök szavazata dönt. Az elnök távollétében ez a jog az elnökségi ülést vezető személyt illeti meg.
Az elnökség határozatait általában nyílt szavazással, és a jelenlévő tagok több mint a felének igenlő szavazatával hozza. Az elnökség titkos szavazással dönt bármelyik elnökségi tag kívánságára.
Az elnökség sürgős esetekben úgy is jogosult döntést hozni, hogy a főtitkár az elnök felhatalmazása alapján a döntéshez szükséges dokumentumokat, a határozat tervezettel együtt telefaxon, e-mail-en keresztül megküldi az elnökség tagjai részére, és a tagok 24 órán belül hasonló módon szavaznak. A főtitkár a szavazás eredményéről az előbb ismertetett módon tájékoztatja az elnökség tagjait.
IV. 11/5. elnökségi jegyzőkönyv, határozatok tára
Az elnökség üléseiről jegyzőkönyvet kell írni. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az ülésen elhangzott lényeges észrevételeket és javaslatokat, valamint a hozott határozatokat. A hozott határozatokról az érintett szerveket, személyeket illetve az illetékes területi szövetségeket 15 napon belül értesíteni kel.
Az elnökség által hozott határozatokat a határozatok tárában kell összegyűjteni, melynek tartalmaznia kell:
a határozat sorszámát, és meghozásának időpontját,
a határozat egyértelműen megfogalmazott szövegét,
IV. 12. A felügyelő bizottság
A közgyűlés a szövetség működésének, gazdálkodásának és vagyonkezelésének ellenőrzésére 1 Elnökből és 4 tagból álló, a sportágban járatos jogi, pénzügyi-számviteli képesítésű személyekből Felügyelő Bizottságot választ.
A felügyelő bizottság feladatait az ide vonatkozó jogszabályok aslapján az alapszabály tartalmazza. A felügyelő bizottság ügyrendjét maga állapítja meg.
IV. 13. Sportszakmai bizottságok
IV. 13/1. A bizottságok létrehozása
Az elnökség egyes szakfeladatok ellátására állandó, vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre. A bizottságok vezetőit az elnökség bízza meg. mandátumuk az elnökségével együtt 4 évre szól. A szövetség állandó bizottságai:
ˇ edzőbizottság,
ˇ sajtó és propaganda bizottság,
ˇ versenybizottság,
ˇ térképbizottság,
ˇ minősítési bizottság,
ˇ térképtár bizottság,
ˇ sítájfutó bizottság,
ˇ tájkerékpár bizottság,
ˇ szenior bizottság.
Az állandó bizottságok mellett fontosabb témakörökben az elnökség további állandó, vagy eseti bizottságokat (pl. természet és környezetvédelmi, gazdasági stb.), a főtitkár eseti bizottságokat alakíthat (pl. átigazolási ügyben).
IV. 13/2. A bizottságok működésének szabályozása, hatásköre
A bizottságok hatáskörét és feladatait, működésének részletes szabályait az elnökség által jóváhagyott bizottsági belső szabályzatok, ill. saját ügyrendjük határozzák meg, amelyek nem lehetnek ellentétesek az alapszabállyal.
A bizottságok döntési, véleményezési, javaslattételi és képviseleti joggal rendelkeznek mindazon ügyekben, amelyre létrehozták.
IV. 13/3. A bizottságok ülésrendje
A bizottságok üléseit a bizottság titkára hívja össze és a bizottság elnöke vezeti. Az ülésre szükség esetén meg kell hívni a szövetség elnökét, alelnökeit, ügyvezető elnökét vagy főtitkárát. A bizottságok üléseinek összehívására ugyanazok a szabályok az irányadóak, mint az elnökség összehívására.
IV. 14. Fegyelmi bizottság
A szövetség tagjaival, valamint a sportágba tartozó sportolókkal szemben fegyelmi eljárások lefolytatására a közgyűlés 4 éves időtartamra fegyelmi bizottságot választ. A bizottság létszámát annak megválasztásakor oly módon kell megállapítani, hogy az biztosítsa a zavartalan tevékenységet.
A Fegyelmi Bizottság feladatait, hatáskörét és működésének szabályait a szövetség fegyelmi szabályzata állapítja meg, amelynek elkészítése az FB, elfogadása az elnökség feladata.
A fegyelmi szabályzat alapján kiszabott fegyelmi határozat elleni fellebbezést az elnökség bírálja el. A fegyelmi határozat ellen a fellebbezést a határozat kézhezvételét követő 8 napon belül kell az elnökséghez előterjeszteni. Az elnökség a fellebbezésről az összehívásától számított 15 napon belül köteles dönteni és döntéséről a fellebbezőt írásban értesíteni.
A Fegyelmi Bizottság élén a bizottság elnöke áll.
V. A szövetség szervezeti szabályzata
V. 1. Bevezetés
A szervezeti szabályzat a szervezeti felépítésnek megfelelően tartalmazza a szervezeti egységek vezetési és végrehajtási szintű feladat-, felelősség-, hatáskör megosztását, a szervezeti egységek tevékenységére vonatkozó előírások összefüggő rendszerét, melyek a működési részben meghatározottakból következnek.
A szervezeti szabályzatban rögzített hatáskör egy részét a vezetők átruházhatják alacsonyabb vezetési szintre, ez azonban nem mentesíti őket a felelősség alól.
A szabályzat nem tartalmaz egyes dolgozók részére lebontott munkaköri leírást, ezt az egyes dolgozókra vonatkozóan a szövetség szabályainak szellemében kell elkészíteni.
A szabályzat jellege szerint belső munkajogi szabályzat, melyet minden érintett köteles betartani.
V. 2. A szövetség elnöke
A szövetség élén az elnök áll, aki a többi tisztségviselővel együttműködve, az elnökség közreműködésével irányítja és vezeti a Szövetség tevékenységét.
V. 2/1. Az elnök feladatai és hatásköre:
vezeti az elnökség üléseit,
képviseli a Szövetséget,
kapcsolatot tart a területi szövetségekkel,
aláírási és utalványozási jogkört gyakorol,
intézkedik mindazokban az ügyekben, amelyek nem tartoznak a közgyűlés, az elnökség, illetőleg a Szövetség egyéb szerveinek kizárólagos jogkörébe,
ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket a jogszabály, illetőleg a közgyűlés vagy az elnökség hatáskörébe utal,
munkáltatói jogokat gyakorol az ügyvezető elnök és a főtitkár felett.
V. 2. A szövetség alelnökei
Az elnökség megválasztott tagjai közül önmaga nevezi ki a három alelnököt. Mandátumuk értelemszerűen elnökségével együtt 4 évre szól. A címet a választási ciklus ideje alatt az elnökség visszavonhatja, más tagjának adományozhatja, ill. az alelnök személyesen lemondhat róla. Az alelnökök az elnökség jóváhagyásával alakítják ki jogkörüket.
V. 3. A szövetség ügyvezető elnöke
Az ügyvezető elnököt az elnökség nevezi ki, fölötte a munkáltatói jogokat az elnök gyakorolja.
V. 3/1. A ügyvezető elnök feladatai és hatásköre:
felelős az Alapszabály, az egyéb szabályok, szabályzatok, valamint a közgyűlési és elnökségi határozatok végrehajtásáért,
összehangolja az elnökség, bizottságok, a tisztségviselők és a munkaviszonyban állók munkáját,
irányítja a közgyűlés és az elnökség határozatainak végrehajtását,
aláírási és utalványozási jogkört gyakorol,
szervezi és koordinálja a szövetségi kapitányok és a szövetség bizottságainak, tagszervezeteinek együttműködését,
koordinálja mindazokat a feladatokat, amelyeket a jogszabály, illetőleg a közgyűlés, az elnökség vagy az elnök a hatáskörébe utal,
végzett munkájáról beszámol az elnökségnek.
V. 4. A szövetség főtitkára
A Főtitkárt az elnökség nevezi ki, a munkáltatói jogokat fölötte az Elnök gyakorolja.
V. 4/1. A főtitkár feladatai és hatásköre:
javaslatot tesz a szövetség hivatal szervezetének kialakítására, szervezi és irányítja munkáját,
előkészíti a közgyűléseket, az elnökség üléseit, gondoskodik az elnökségi ülések jegyzőkönyvének vezetéséről, határozatainak nyilvántartásáról,
a szövetséggel munkaviszonyban álló dolgozók felett a Munka Törvénykönyve, egyéb jogszabályok esetében azon alapuló jogszabályok aszerint gyakorolja mindazon munkáltatói jogokat, amelyek nem tartoznak az elnök kizárólagos hatáskörébe,
felelős a gazdálkodás rend megtartásáért, aláírási, utalványozási joga van,
gondoskodik a szövetségi nyilvántartások vezetéséről,
felhatalmazás alapján képviselheti a szövetséget, illetve helyettesítheti a tisztségviselőket,
tájékoztatja a hírközlő szerveket a szövetség tevékenységéről, eseményekről, eredményekről,
gondoskodik a szövetség szakmai lapjának kiadásáról,
felügyeli a hazai versenynaptár összeállítását,
figyelemmel kíséri a szövetséggel kapcsolatos jogszabályokat, biztosítja azok végrehajtását és szükség esetén kezdeményezi a szövetség határozathozatalának módosítását,
ellátja azokat a feladatokat, amelyeket a belső szabályzatok, a közgyűlés, vagy az elnökség a hatáskörébe utal,
végzett munkájáról beszámol az elnökségnek.
V. 5. A szövetségi iroda
A szövetségi feladatok ellátására az elnökség irodát hoz létre. Az iroda létszámát, valamint szervezetét az elnökség állapítja meg oly módon, hogy az biztosítsa a feladatok hatékony és gazdaságos ellátását. A működéshez szükséges költségeket az elnökség az éves költségvetésben állapítja meg.
Az iroda szervezeti felépítését és feladatait a szövetség szervezeti és működési szabályzata alapján az elnökség határozza meg a főtitkár javaslata alapján. Az iroda szervezeti felépítését és feladatait az SZMSZ alapján az elnökség határozza meg. A mindenkori szervezeti felépítés az SZMSZ mellékletét képezi.
V. 6. A szakfelügyelő a szövetségi kapitányok és szövetségi edzők
A szakfelügyelőt a szövetségi kapitányokat és edzőket a szövetség elnöksége nevezi ki határozott időre. A szakfelügyelő az elnökségnek, a szövetségi kapitányok és edzők a szakfelügyelőnek ill. az elnökségnek tartoznak beszámolási kötelezettséggel.
V. 6/1. A szakfelügyelő feladata és hatásköre
szakmailag irányítja a válogatott keretek programjának végrehajtását,
elkészíti és az elnökség elé terjeszti a szövetségi kapitányokkal, edzőkkel kialakított a válogatott keretek éves és középtávú fejlesztési programját,
javaslatot tesz a válogatott keretekre, a válogatottak és a mellettük működő szakemberek jutalmazására.
V.6/2. A szövetségi kapitányok és edzők feladata és hatáskörei:
a válogatott keretek szakmai programjának végrehajtását szervezik, irányítják.
V. 7.. A területi és helyi szakszövetségek
A szövetség az ország megyéiben ill. nagyobb városaiban területi, helyi szövetségeket hoz létre a területi feladatok gördülékenyebb, szakértő ellátására. Felsorolásuk az alapszabály 2. mellékletét képezi.
V. 7/1. A területi, helyi és budapesti szövetségek jogállása
A területi, helyi és budapesti tagszövetségek a szövetség jogi személyiséggel rendelkező önálló szervezeti egységei. A területi, helyi és budapesti tagszövetségek bevételeikkel önállóan gazdálkodnak, tartozásaikért saját vagyonukkal felelnek.
A területi, helyi és budapesti tagszövetségek szervezetének és működésének szabályait saját alapszabályuk határozza meg. Az alapszabály nem állhat ellentétben a szövetség alapszabályával, illetőleg egyéb szabályzataival.
V. 7/2. A területi, helyi és budapesti szövetségek feladatai
tagfelvételi és nyilvántartási jogkört gyakorolnak,
elkészítik a területi, helyi és budapesti versenynaptárt,
nyilvántartják és jóváhagyják tagjaik versenyzőinek minősítését,
megszervezik a területükön a sportszakemberek képzését,
elősegítik a tájfutás sportág működését, meghatározzák a fejlesztési célkitűzéseket, s gondoskodnak azok megvalósításáról,
megrendezik az országos szövetség hatáskörébe nem tartozó hazai és nemzetközi versenyeket,
képviselik a tájfutást,
intézik a tájfutás azon vitás ügyeit, amelyek nem tartoznak az országos szövetség vagy más szerv hatáskörébe,
ellátják a sportolók igazolásával és átigazolásával kapcsolatban hatáskörükbe utalt feladatokat,
ellenőrzik a meg nem engedett teljesítményfokozó szerek és módszerek tilalmának betartását,
a tájfutás sportág fegyelmi szabályzatában meghatározott sportfegyelmi jogkört gyakorolnak,
ellátják a szövetség elnöksége által hatáskörükbe utalt egyéb feladatokat.
VI. Záró rendelkezések
A Szervezeti és Működési Szabályzat az Alapszabályban foglaltakkal együtt érvényes, a közzététel napján lép életbe és azt a szövetség minden tagja köteles alkalmazni és betartani.
A Szervezeti és Működési Szabályzat mellett a szövetség szabályszerű működését kiegészítő szabályzatok biztosítják.
Mellékletek: az alábbi bizottságok ügyrendjei
ˇ edzőbizottság,
ˇ gazdasági bizottság.
ˇ minősítési bizottság,
ˇ sajtó és propaganda bizottság,
ˇ sítájfutó bizottság,
ˇ szenior bizottság.
ˇ tájkerékpár bizottság.,
ˇ térképbizottság,
ˇ térképtár bizottság,
ˇ versenybizottság,
ˇ
2000.06.22.