HUNGEO 2000 | Szekcióülések - Oktatás | F6 |
Típustájak, a modern természettudományi szemlélet segédeszközei A geológia aktuális szerepe a svájci földrajzoktatásban
Stettner Miklós |
A geológiai szemléletnél hasonló módon a részletfolyamatokból (feltárások) következtetünk a nagy terjedelmű, hosszabb folyamatokra. Az "egész" a "részlettel" állandó kapcsolatban van. A svájci lakosságnak a hegyekhez szorosabb viszonya van, mint sok más európai ország lakosságának. A szembeötlő geológiai jelenségek, mint a gyűrődések, az aktuális események, mint a lavinák, a hegyomlások, az alagút építési nehézségek a hazai föld, az ország szerves, egyénileg is úton-útfélen tapasztalható elemei. Svájcból alapvető geológiai ismeretek származtak. Az alpesi takarók ismerete az absztrakt természettudományi szemléletek magas iskolájaként a gimnáziumi érettségihez méltó tananyagnak látszott. Időközben azonban a geológia alapjai, az ásványok, őslények, a geofizika önálló tudománnyá fejlődtek. A segédtudományokra épülő modern geológia az iskolai oktatásban nehezen szemléltethetővé vált.
A hetvenes évek óta közismert lemeztektonika Földünk egészére irányította érdeklődésünket. A katasztrofális eseményeknek, mint a földrengések, vulkánkitörések, lakásunkba hozott képei a lakosság figyelmét az aktuális természeti folyamatokra fordítják, sokkal inkább, mint az egyre több részismeretet (rétegtant, tektonikát) igénylő földtani folyamatok leíró ismerete. A "hazafias" geológia a tanterven belül egyre inkább a legfontosabb tucatnyi kőzet ismeretére, felszín-környezetünk magyarázatára, a tanulmányi kirándulások élményére szorítkozik. Társadalmunk és a fiatalabb tanárok a földrajzban a közvetlenül átélt társadalmi folyamatokba, a természet- és környezetvédelembe, azaz a napi gyakorlatba való közvetlen bekapcsolódást helyezi előtérbe és látja létjogosultságát a kémia, biológia, fizika mellett. A természet- és társadalomföldrajz arányát az új tantervekben 1 : 2 arányban tanácsolják.