Multimédia a távérzékelés oktatásában egy képfúziós oktatóprogram
példájával
Vekerdy Zoltán1, Prakash Anupma1, Gens Rüdiger2 1International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences (ITC), Enschede, NL 2Delft University of Technology, Delft, NL
vekerdy@itc.nl
A multimédia alkalmazása új didaktikai lehetőségeket rejt magában. A számítógépes animáció és mind az írásos, mind az elmondott szöveges magyarázat nagymértékben növeli az oktatás hatékonyságát azáltal, hogy a felhasználó szükség szerint megállíthatja és visszajátszhatja bármelyik részét az anyagnak. A multimédiában rejlő sokrétű lehetőségek kihasználására mutat példát az ITC-ben kifejlesztett "Tutorial on Remote Sensing Data and Image Fusion" (Oktatóprogram a távérzékelési adat- és képfúzióról) című CD. Az oktatóprogram távérzékelési képkiértékelő gyakorlati szakemberek továbbképzésére készült. A távérzékelési képfeldolgozás egy rohamosan fejlődő területe az adat- és képfúzió, melynek lényege, hogy a fúzióval az eredeti adatok információtartalmához képest új minőségű információ jön létre. Különösen izgalmas távlatokat nyit meg az optikai és a radar felvételek fúziója, mely a szemnek eredetileg nem érzékelhető részleteket is kiemel. Az így létrejövő képek helyes értelmezése az optikai képek kiértékelésében jártas kiértékelők számára a fúzió elméleti alapjainak megértését igényli. Ehhez nyújt támogatást az oktatóprogram számos animáció, videó felvétel és grafikus-szöveges magyarázat segítségével.
A könnyű áttekinthetőség érdekében a program szerkezete egy könyvhöz hasonlóan fejezetekből és alfejezetekből épül fel. A bevezető fejezetek az alapfogalmakat (képfúzió, előfeldolgozás, adattömörítés) ismerteti, majd a következő fejezetek a három legfontosabb képfúziós eljárást (pixel alapú, jelenség alapú és döntés alapú fúzió) ismertetik. Kiterjedt alkalmazási példatár teszi teljessé a fúziós módszerek bemutatását. A speciális fogalmak megérését egy szómagyarázat is segíti.
A tananyag elsajátításának mértékét ellenőrző feladatok interaktív megoldásával tudja a felhasználó - és az oktató - ellenőrizni. Az oktatóprogram nem helyettesíti sem a tankönyveket, sem az oktatókat, hanem sajátos eszközeivel jól kiegészíti a hagyományos oktatási módszereket.