Zentai László,
az ELTE Térképtudományi Tanszék docense
(Megjelent az Új Alaplap 1999/7. számában)
A GPS napjainkban a térképészek megszokott kellékévé
vált. Mivel a térképészet rendkívül bonyolult,
sokrétű, így a szakmabeliek egy része természetesen
nem kerül kapcsolatba az új technológiákkal. Mára
a GPS a kartográfiának olyan területeire is bevonult, ahol
korábban gondolni sem lehetett volna a használatára.
A mára már egyre ismertebb alkalmazások (járműnavigáció)
mellett az egyik ilyen sajátos, tudományos terület a GPS geodéziai,
földmérési célú hasznosítása. Ez
a hasznosítás természetesen rendkívül drága
és speciális vevőberendezéseket igényel és
a mérési idő sem tizedmásodpercekben mérhető.
Lassan azonban már ott tart a technológiai fejlődés,
hogy a GPS segítségével földi felmérési
módszerek válthatók ki, elérve a deciméteres,
majd a centiméteres pontosságot.
A C/A kódot használó egyszerű vevők kb. 100
méteres pontossága a felhasználások zöméhez
elegendő: más módszerekkel együtt alkalmazva járműnavigáció
céljára mindenképpen megfelelnek. A pontosságot differenciális
módszerekkel viszonylag egyszerűen lehet növelni, igaz Magyarországon
ilyen szolgáltatás még nem hozzáférhető.
Pontosabban valós időben még nem, annak nincs akadálya,
hogy regisztrált méréseink pontosságát a később
megvásárolt referencia adatokkal utólag javítsuk.
Valós idejű GPS térképészeti alkalmazása
1997-ben, Norvégiában - ahol már automatikus referenciaadat-szolgáltatás
működik - alkalmam volt kipróbálni a GPS igazi térképészeti
alkalmazását. A tájfutó térképek a topográfiai
térképek különleges fajtáját alkotják.
A tájfutó sportág számára készített
térképek méretaránya 1:10000-1:15000. Mivel a versenyek
általában erdővel fedett területeken zajlanak, így
ezek a térképek az adott területek legrészletesebb ábrázolásai.
Még a legjobban feltérképezett országok állami
alaptérképei sem ábrázolják olyan részletességgel
az erdős területeket, mint a tájfutó térképek.
Ezt a részletességet a térképkészítők
úgy érik el, hogy alaptérképként az állami
alaptérképet, vagy friss légifotókat felhasználva
teljes egészében bejárják az adott területet.
A versenyzők számára fontos információkat (mindenféle
tereptárgy, futhatósági információk) nagy időráfordítással
(négyzetkilométerenként 20-50 óra a terep jellegétől
függően) sikerülhet a térképre vinni. Mivel a térképkészítők
zöme nem képzett térképész így "mérőműszerként"
csak egyszerű eszközöket lehet használni. Iránymérésre
egyszerű tájolót, távolságmérésre
pedig a lépések számolását használjuk
(komolyabb geodéziai műszereket erdős, bozótos terepen
nem is lehetne használni gazdaságosan). Ezek a "műszerek"
kis területen alkalmazva kielégítik a térkép
pontosságát (hiszen például a fontosabb utak hálózata
az alaptérképen megfelelő pontossággal szerepel),
viszont nagyon időigényes mindig úgy mozogni a terepen, hogy
pozíciónkat a terepen mindig ismerjük.
A GPS megteremtette ennek lehetőségét. A méretarányból
adódóan a szükséges pontosság 5 méter
körüli. C/A kód alkalmazása esetén mindenképpen
szükséges valós idejű korrekció alkalmazása.
Tájfutó térképek rajzolására még
1989-ben megszületett egy svájci szoftver, az OCAD. A viszonylag olcsó,
rendkívül könnyen kezelhető szoftverrel készült
egyébként az első magyar digitális térkép
1990-ban (Lajosforrás tájfutó térkép). Mára
a szoftver már a 7-es verziónál tart és másféle
térképek készítésére is alkalmas (turista-,
földtani, vízisport-, autótérképek).
A szoftver egyik menüpontja segítségével képes
valós idejű GPS jelek fogadására. Ehhez természetesen
szükséges, hogy az alaptérkép már valamilyen
módon a számítógépben legyen és a terepen
is látható legyen. Ehhez az OCAD szoftveren kívül egy
palmtop PC-re van szükség. Hátunkon a számítógéppel
összekötött GPS vevővel és az antennával már
kezdődhet is a munka. Először a térképet kalibrálni
kell. Ugyan a GPS globális koordinátákat szolgáltat,
de a térképünk esetében ennek nincs jelentősége.
A kalibrálás menüpont azt jelenti, hogy a palmtopon rá
kell mutatni a terepnek arra a pontjára, ahol éppen vagyunk. Ezt
két-három jól azonosítható terepi ponton meg
kell ismételni. Innentől kezdve a számítógépen
látható térképen egy GPS kurzor folyamatosan mutatja
az aktuális terepi pozíciónkat. A térképkészítőnek
nem kell az időtrabló méréssel foglalkozni, arra koncentrálhat,
hogy a versenyző szempontjából optimális térképet
elkészítse (mit vegyen fel a térképre és mit
hagyjon el, hogyan generalizálja a domborzatot). Meglepő módon
a növényzet, a fák lombkoronája nem zavarta a mérés
menetét, az antenna zömmel mindig "látott" megfelelő
számú műholdat.
A szoftver fejlesztője (Hans Steinegger) is gyakorló tájfutó
térképhelyesbítő és tapasztalata szerint a
sűrű fenyőerdőt, illetve a horizont nagy részét
kitakaró sziklafalakat kivételéve mindig megfelelő
számú jelet fog a vevő. Problémát inkább
a referencia jelek megfelelő minőségű vétele
jelenthet, ehhez - főleg erdős területen - jó minőségű
antenna szükséges.
A módszert elsősorban ott lehet hatékonyan alkalmazni, ahol
igazán jó minőségű alaptérkép
nem hozzáférhető. Például egy alaptérképen
nem szereplő út felrajzolása csak abból áll,
hogy - folyamatos terepi mérés nélkül - egyszerűen
végigmegyünk rajta, sőt közben az útról
látható fontosabb tereptárgyak helyzete is meghatározható
irányméréssel vagy GPS segítségével.
OCAD 7.0
http://www.ocad.com
A program teljes funkcionalitású demó változata is
letölthető (az egyetlen korlátozás, hogy a térképi
objektumok száma nem érheti el az 500-at).
A program ára: 480 svájci frank (német, angol, svéd,
finn, francia nyelvi változatok).
Járműnavigáció
Járműnavigáció digitális térkép
nélkül nehezen képzelhető el. A közúti,
vízi, légi járművek GPS segítségével
történő navigálása sajátos problémákat
vet fel.
- Légi navigáció: ennek is több fajtája lehetséges,
aszerint, hogy a jármű helikopter, repülőgép vagy
hőlégballon. Az említett járművek sebessége,
repülési sajátossága nagymértékben eltérő.
Ebben a járműkategóriában nagyon fontos a magassági
információ is, természetesen ennek akkor van igazán
haszna, ha a digitális térképünk is tartalmaz erre utaló
adatokat.
Sajátos felhasználási igény például
a hőlégballon sport, ahol szintén rendeznek többféle
típusú tájékozódási versenyt is. A terepi
navigációhoz korábban csak térképet használtak,
kicsit ennek nehézségét, "örömét"
el is veheti a GPS, melyek használatát a világversenyeken
csak a kilencvenes évek második felében engedélyezték.
Ilyen esetben nincs is feltétlenül szükség digitális
térképre, elegendő, ha papírtérképünk
megfelelő koordinátarendszerrel van ellátva és a célpont
koordinátái ismertek, vagy lemérhetők a térképről.
Természetesen az olyan hőlégballonos kalandok, mint a Föld
leszállás nélküli körberepülése GPS
nélkül elképzelhetetlen lenne.
- Vízi navigáció: Magyarország területén
a vízi navigációra nincs szükség. Legnagyobb
állóvizünk, a Balaton elég keskeny ahhoz, hogy a vízről
legalább mindkét part mindig látható legyen. Egy éles
hazai vízi GPS alkalmazás során ásványai nyersanyagok
kutatása érdekében végeztek különféle
méréseket. A lassan haladó mérőhajó
helyzetét a Tiszán, a Dunán, illetve a Balatonon a GPS vevő
folyamatosan rögzítette és utólagos korrekciók
alkalmazásával elérhető volt a néhány
méteres pontosság.
- Közúti navigáció: a járműnavigációnak
ez a fajtája egyre inkább tért hódít. Nyugaton
a luxuskocsik (Mercedes, Audi) esetében lassan szériatartozék
lesz a beépített fedélzeti számítógép
az ország (vagy egy kisebb régió) teljes digitális
térképével, illetve beépített GPS vevővel.
Néhány hete tűnt fel egy reklámfilm a nyugat-európai
tévécsatornákon (pl. Eurosport), melyben Boris Becker és
Mika Hakkinen egy kisebb Audiban ülve London központjában érdeklődnek
a Wimbledon felé vezető útról. Pedig - mint a reklám
mondja - ezt a típust már járműnavigációs
rendszerrel is meg lehet vásárolni. Magyarországon - a fizetőképes
kereslet hiánya mellett - az elterjedés legfőbb akadálya
a megfelelő digitális térkép hiánya.
Digitális térképek Magyarországon
Digitális térképek, térképi adatbázisok
már Magyarországon is hozzáférhetők. Természetesen
a különféle célokhoz különféle méretarányú
és részletességű alaptérképek szükségesek.
Ma még zömmel a meglévő papírtérképek
digitalizálása folyik, de már léteznek olyan termékek
is, amelyek csak digitális formában léteznek.
Az ország teljes területét lefedő. legrészletesebb
digitális térkép a DTA-50, mely a katonai Gauss-Krüger
vetületi rendszerű topográfiai térkép számítógépes
változata. Ez a térképrendszer csak a kilencvenes évek
elején lett nyilvánosan hozzáférhető, a korábban
kinyomtatott papírtérképek titkos minősítésűek
voltak. A digitális térképi adatbázis minden térképi
elemet tartalmaz. Ez a méretarány akár már gépjármű-navigáció
céljaira is alkalmas (bár ebben a méretarányban a
települések egyes házai már nem ábrázolhatók),
de az adatbázis borsos ára ezt aligha teszi lehetővé.
Az első széles körben hozzáférhető digitális
térkép az OTAB (Országos Térinformatikai Alapadatbázis),
mely 1990-ben a Compfair-en vásárdíjat nyert.
Ez a digitális térkép az Egységes Országos
Térképrendszer (EOTR) 1:100000 méretarányú
papírtérképeit tartalmazza domborzat nélkül.
Az EOTR egy állami alaptérképmű, de a digitális
változat egy magáncég a Geometria Kft. terméke (napjainkban
az Infograph Kft. gondozza az OTAB-ot). Az OTAB egyébként két
további részletességi szintben is kapható, de ezek
már kisebb méretarányúak és inkább a
földrajzi térképek kategóriájába sorolhatók.
Adattartalmát tekintve jelentős lehet a járműnavigáció
szempontjából az a tény, hogy hazánk összes településének
digitális térképe a Hiszi-Map Kft.-nél hozzáférhető.
Ezek a térképek ugyan digitális formátumúak,
de eredetileg nem térinformatikai alkalmazások (adatbázisok)
céljára készültek, hanem papírtérképek
előállításához. Alapvető jelentőségű,
hogy minden település minden egyes utcáját mutatják
a térképek, igaz házszámok egyelőre kevés
térképen vannak.
Ezek a heterogén színvonalú térképek inkább
az adattartalmuk miatt fontosak, hiszen jelen formájukban nem használhatók
térinformatikai rendszerekhez, vagy digitális térképek
alapjául.
OTAB:
http://www.infograph.hu
DXF, DGN és MapInfo változatokban.
Ára: 400000 Ft (részletes szint)
DTA:
Magyar Honvédség Térképészeti Hivatala (MH
TÉHI)
1525 Budapest 114, Pf. 37.
MicroStation, AutoCAD DWG/DXF, MapInfo, ArcInfo változatokban.
Ára: kb. 12-14 millió Ft.
Településtérképek:
http://www.hiszi-map.hu
Ára: kb. 30000-100000 Ft/település (átlagár,
kivéve a legnagyobb városokat)