8. Hivatalos földrajzi
nevek megállapításának eljárása
8.1. Alapelvek
(1) A földrajzi nevek térképezési és egyéb célú hivatalos megállapítását a földmérési alaptérképek, földmérési topográfiai térképek és a körzeti térképek (turistatérképek) készítésével, illetve felújításával összekapcsolva kell végezni.
(2) A földrajzi nevek jelen szabályzatban leírt hivatalos megállapítása utcanevekre nem vonatkozik, kivéve azokat, amelyek külterületi, zártkerti településrészeket jelölnek. A földmérési alaptérképekre és a topográfiai térképekre az érvényes szabályzatokban előírt esetekben szükséges belterületi utcaneveket az 1/1976.(III.15.) MT TH sz. rendelkezés 4. §-ában előírt utcanévjegyzékből mint közhitelű nyilvántartásból kell átvenni. Az utcanévjegyzékeket a tanácsok végrehajtó bizottsága igazgatási osztályai, ill. szakigazgatási szervei vezetik.
1
(3) A
földrajzi nevek hivatalos megállapításának előkészítését és a jóváhagyási
eljárás szervezését az a térképészeti intézmény végzi, amelyik az adott
térképezési feladatot ellátja.
(4) Mind az
előkészítés, mind a további feladatok hatékony végzése érdekében
célszerű, ha a nagyobb munkaterület valamennyi szelvényére, térképére
vonatkozó névmegállapítási eljárást egy vagy néhány, erre megfelelően
felkészült szakember irányítja.
(5) A nevek
hivatalos megállapításának egységei nem a térképezési munkálatok szelvényei
vagy térképlapjai, hanem a községek, városok igazgatási területe (a belterület,
a zártkert és a külterület együtt). A térképezési munkálatokkal összekapcsolva
a szelvényekre (térképlapokra) eső valamennyi község, város teljes
területén el kell végezni a hivatalos nevek megállapítását, akkor is, ha a
szelvényre (térképlapra) a községnek, városnak csak kis része esik.
(6) A
földrajzi nevek adott térképezési feladattal összekapcsolt hivatalos megállapítását
a térképezés tervezett évét megelőző egy év alatt kell elvégezni, Az
előkészítést (előzetes névgyűjtés, névelhelyezési vázlat
összeállítása) az első negyedévben, az adatközlési eljárást a második
negyedévben be kell fejezni, hogy a szükséges jóváhagyási eljárás az év második
felében befejeződhessék.
(7) A
földrajzi nevek hivatalos megállapításának méretaránya 1 : 10 000.
8.2 Földrajzi
nevek előzetes gyűjtése
Az
előkészítés során a már megállapított hivatalos neveket és a hivatalos
névmegállapítás szempontjából szóbajöhető neveket névjegyzék formájában
össze kell gyűjteni. A névjegyzék mintáját a 4. sz. melléklet tartalmazza.
A földrajzi nevek előzetes gyűjtése során a következők szerint
kell eljárni.
8.21
Hivatalosan megállapított nevek
(1) A község,
város területére eső, eddig már hivatalosan megállapított neveket a
Magyarország Földrajzinév-tára II. című, 19 kötetből álló sorozat
megfelelő megyei kötete alapján kell felvenni. A névjegyzék
összeállításához fel kell használni a Földrajzinév-tár II. munkálatok során
készült egyeztetési űrlapokat, Az űrlapokról a névjegyzékbe át kell
venni azokat a névváltozatokat, amelyek az ugyanarra a részletre vonatkozóan a
megyei kötetekbe a közzétett végleges névtől lényegesen (vagyis nem csak
helyesírási szempontból) eltérnek, Az egyeztetési űrlapokat a Földmérési
Intézet a hozzá intézett megkeresés alapján másolatban szolgáltatja. Ezzel
egyidejűleg közli azt is, bogy az adott község, város területén a
Földrajzinév-tár II. megyei kötetben feltüntetett nevekkel kapcsolatban
nyilvántartása szerint milyen változások vannak. A változatoktól való
megkülönböztetés érdekében a hivatalosan megállapított nevek a névjegyzékben
aláhúzást kapnak.
(2) A
hivatalosan már megállapított nevek és a hozzájuk tartozó változatok egy
sorszám alá kerülnük. Ha a hivatalosan már megállapított több területnévről
már az előkészítés szakaszában megállapítható, hogy nincs közöttük
földrészlethatár, tehát egymástól nem választhatók el, akkor az ilyen neveket
is egy sorszám alá kell feltüntetni, és a „megjegyzés” rovatban ezt a tényt az
„összevonás szükséges” szavakkal kell jelezni. Ugyancsak a hivatalosan már
megállapított névvel egy sorszám alá kerülnek azok a változatok, amelyek a
következőkben megjelölt egyéb forrásokban találhatók, és ugyanarra a
részletre vonatkoznak, mint a hivatalos név, feltéve, hogy a már meglévő
változatok között nem szerepelnek.
8.22 Egyéb
nevek feltüntetése a névjegyzékben
(1) Ha az
egyéb források valamelyikén/valamelyikében olyan részletet jelölő nevek
találhatók, amelyek hivatalosan még nincsenek megállapítva (azaz nem találhatók
a Földrajzinév-tár II. megyei kötetekben), akkor ezeket a névjegyzékbe
kiegészítésképpen fel kell venni. Ebben az esetben is az egy részletre
vonatkozó több név azonos sorszám alá kerül.
(2) Ha olyan
területnevek kerülnek elő, amelyek eredetileg ugyan több részletre
vonatkoztak, de a földrendezések, táblásítások folytán egymástól már nem
különíthetők el (nincs közöttük földrészlethatár), akkor az ilyen neveket
egy sorszám alá kell felvenni.
(3) Ha az
egyéb forrásból átvett név helyesírása nem felel meg a szabályzat 7.
fejezetében felsorolt előírásoknak, akkor a szükséges javítást el kell
végezni, és a név csak javítva kerülhet a névjegyzékbe.
(4) Ha a
belvízcsatornát a vízügyi forrásokban olyan név jelöli, amelynek előtagja
számjegy vagy számjegy és betűindex, akkor lehetőleg más forrás
alapján, szükség esetén a térképező intézmény javaslata szerint a
névjegyzékbe kerülő név a számjegyet (és az esetleges betűindexet)
csak második, zárójeles tagként tartalmazza, első tagja pedig a belvízcsatorna
torkolatához (végpontjához) közel eső helység -i képzős alakja
legyen. Példák a megyei kötetekből: V. csatorna helyett Nagyhalászi
(V.)-csatorna, IV. főfolyás helyett Máriapócsi (IV.)-főfolyás
stb.
8.23 Egyéb
források felsorolása
(1)
Földmérési alaptérképek szelvényei. Jelölésük: FAT vagy szelvényszám
(2)
Földmérési topográfiai térkép, 1 10 000 méretarányú szelvények. Jelölésük: a
megfelelő szelvényszám
(3) Hivatalos
menetrendek. Jelölésük: AMR (autóbusz), VMR (vasúti)
(4) Körzeti
(turista-) térképek. Jelölésük: KÖT
(5)
Várostérképek. Jelölésük: VAT
(6) Üzemi
földnyilvántartási térképek. Jelölésük: ÜZF
(7) Erdészeti
térképek. Jelölésük: ERT
(8) Vízügyi
térképek. Jelölésük: VIT
(9) Központi
Statisztikai Hivatal népszámlálási körzetek vázlatai. Jelölésük: NSZ
(10) Népességnyilvántartési
adatok. Jelölésük: NÉP
(11)
Nyelvészeti célú névgyűjtések adatai. Jelölésük: NGY
(12)
Levéltári adatok. Jelölésük: LEV
A felhasznált
forrásokról a névjegyzékhez kimutatást kell csatolni, melyben a források
legfontosabb adatait kell feltüntetni: cím vagy szelvényszám, kiadó vagy
készítő, kiadás vagy felújítás éve. Az előzőekben megadott
jelölések a névjegyzék forrásrovatába kerülnek, és a felhasznált forrásokról
készített kimutatásokkal való azonosítást biztosítják.
Amennyiben a felhasznált forrás egy
típusából (pl. erdészeti térkép) több fajta is van, akkor az azonosítás
kiegészítő sorszámmal történik, pl. ERT1, ERT2, ERT3 stb.
8.24 A
névjegyzék egyéb rovatainak kitöltése
A
névjegyzékben a névre és a forrásra vonatkozó adatokon kívül a
következőket kell megadni.
(1) Jelleg.
Itt azt kell jelölni, hogy a névvel jelölt részlet milyen jellegű, e
jelleg megjelölésére a következő rövidítéseket használjuk:
bg barlang
btr belterületi településrész (városrész,
falurész, lakótelep, lakónegyed, szer,
korábban önálló községek
megőrzött neve stb.)
csat belvízcsatorna
d domb (400 m-nél alacsonyabb
kiemelkedés)
e erdő
f forrás
h hegy (400 m vagy 400 m-nél magasabb
kiemelkedés)
kö közlekedési létesítmény (külterületi
utak, ha nem települést jelölnek, hidak;
vasúti táblás megállóhelyek)
ktr külterületi településrész (tanya,
házcsoport, major, szállás, bokor, bármilyen épület a külterületen, pl. gazdasági épületek, vasúti megállóhely
vagy vasútállomás épülettel stb.)
mo mocsár
ne nevezetesség (nevezetes fa, kereszt,
belterületi épület)
sz sziget
szi szikla
te terület (külterületen vagy
zártkertben található egy vagy több földrészletből álló területegységek, a korábbi
dűlőknek megfelelő egység)
tó természetes állóvíz
vf természetes vízfolyás
vgy völgy
vt víztároló, mesterséges
állóvíz
(2) Szelvényszám. Ebbe a rovatba annak a szelvénynek a számát (vagy
térképlapnak a nevét) kell beírni, amelyre (vagy amelyekre a névjegyzékben
feltüntetett névvel jelölt részlet esik.
(3) Megjegyzés. Ebbe a rovatba azok a megjegyzések kerülnek, amelyek
a nevek előzetes összegyűjtésekor a későbbi adatközlés során
megoldandó feladatot (pl. összevonás szükségessége) jelzik.
(4) A
helyi adatközlés javaslata. Ezt a rovatot a térképező intézmény
képviselője a helyszíni adatközlés során tölti ki.
8.25 Több
községet, város érintő részletek neve
(1) A több
községet, várost érintő részletek nevét minden községhez, városhoz tartozó
névjegyzékben fel kell tüntetni, és — a vízfolyásokat kivéve — a „Hivatolos és
egyéb név” rovatba a név (névváltozatok) után szögletes zárójelben meg kell
adni minden olyan további községnek, városnak a nevét, melynek területét a részlet
érinti.
(2) Mivel az
eddig hivatalosan megállapított, és a megyei kötetekben közzétett ilyen nevekre
vonatkozó térképi alap kevésbé megbízható volt, mint a jelen szabályzat alapján
végzett eljárás során, szükséges felülvizsgálni, hogy az ott megjelölt község,
város területét a névvel jelölt részlet valóban érinti.
8.26 Külön
névjegyzékek összeállítása
(1) Mivel a
mesterséges vízfolyások (belvízcsatornák és állóvizek (víztárolók) nevének
megállapítása az OVH hatáskörébe tartozik, a Földrajzinév-tár II. anyagához
képest többletként jelentkező részletekről külön jegyzéket is
készíteni kell. A jegyzék ugyanazokat az adatokat tartalmazza, mint a többi
nevek esetében.
(2) Mivel a
közlekedés körébe vágó mesterséges létesítmények nevének megállapítása a KPM
hatáskörébe tartozik, a Földrajzinév-tár II. anyagához képest többletként
jelentkező részletekről külön jegyzéket kell készíteni. Ez a jegyzék
ugyanazokat az adatokat tartalmazza, mint a többi nevek esetében. Amennyiben az
ilyen név hivatalos KPM-kiadványból származik, a külön névjegyzékbe nem kell
felvenni.
(3) Mivel az
ötvennél népesebb külterületen levő települések (településrészek),
ezenkívül a természeti földrajzi tárgyak széles körben elterjedt, országosan
használt nevének megállapítása vagy megváltoztatása MÉM hatáskör, a
Földrajzinév-tár II. anyagához képest többletként jelentkező ilyen
nevekről külön jegyzéket is kell készíteni.
8.27
Névjegyzékek külső formája
A
névjegyzékeket tintával vagy golyóstollal, nyomtatott, olvasható betűkkel
kell kitölteni. Csupa nagybetűt nem lehet használni, a több tagból álló
nevek kezdőbetűjéről meg kell tudni állapítani, hogy kis- vagy
nagybetű, Ügyelni kell a magánhangzók hosszúságának pontos jelölésére. A
névjegyzéket összeállítójának nyomtatott betűkkel írt nevével és aláírásával
kell ellátni. Jelezni kell a befejezés időpontját is.
8.3
Névelhelyezési vázlat
A
névjegyzékben megadott neveket névelhelyezési vázlaton is fel kell tüntetni,
hogy a névvel jelölt részlet pontos helyzete és kiterjedése megállapítható
legyen.
(1) A
névelhelyezési vázlat alapja a földmérési alaptérkép 1 : 10 000 méretarányú
külterületi átnézeti térképe és az 1. 10 000 méretarányú földmérési topográfiai
térkép. Az átlátszó műanyagfóliára készült névelhelyezési vázlat egy
községet, várost együtt (nagyobb kiterjedés esetén több részletben) tartalmaz.
A névelhelyezési vázlatnak a község, város nevén kívül tartalmaznia kell a
földmérési topográfiai térkép szelvényhatárait és a szelvényszámokat. A
külterületi átnézeti térképpel való pontos illeszkedést megfelelő
illesztőkeresztek alkalmazásával kell biztosítani.
(2) A
névelhelyezési vázlatra a névjegyzékben külön sorszám alatt felvett minden
részletre vonatkozóan egy nevet kell írni a következő szempontok
figyelembevételével:
a) ha van hivatalos név, azt kell
felvenni,
b) ha nincs hivatalos név, akkor a
8.23 pontban található felsorolás sorrendje dönt.
Minden név
mellett zárójelben meg kell adni a névjegyzékbeli sorszámot. Ha a név a
megfelelő részlet mellé vagy részletre egyértelműen nem
helyezhető el, akkor elegendő a névjegyzékbeli sorszám feltüntetése.
Az ilyen számokat a hozzájuk tartozó nevekkel a vázlat szegélyén fel kell
sorolni.
(3) Ha a
névelhelyezési vázlatra került névvel jelölt részlet rajza sem a külterületi
átnézeti térképen, sem a topográfiai térképen nincs meg, akkor ezt a forrásul
szolgáló térképről a vázlatra pótolni kell.
(4) Azt, hogy
a névelhelyezési vázlaton feltüntetett nevek pontosan milyen részletet
jelölnek, pontszerű és vonalas elemek esetében a név egyértelmű
elhelyezésével kell meghatározni. Vízfolyások esetében a nevet minden olyan esetben
meg kell ismételni, amikor a betorkollások folytán a folytatódó vízfolyás neve
egyértelműen nem állapítható meg, A területi kiterjedésű részleteket
— különös tekintettel a korábbi dűlőknek megfelelő
területegységekre — a névelhelyezési vázlaton körül kell határolni.
Körülhatárolást minden területi kiterjedésű részletnél alkalmazni kell,
akkor is, ha egyik vagy másik alaptérkép valamely eleme (földrészlete) a
körülhatárolást biztosítaná. Az elhatárolás belterületi településrészeknél is
szükséges.
(5) A
körülhatárolás során keletkezhet olyan területrész is, amely egy másik, nagyobb
részletbe tartozik (pl. hegyoldal egy hegyen). Ilyenkor a névjegyzékben a
kisebb részlet nevéhez a „megjegyzés” rovatba be kell írni, hogy melyik nagyobb
részlethez tartozik, a nagyobb részlet nevéhez pedig azt, hogy melyik kisebb
részlet tartozik hozzá, pl.
8. Őr-hegy része: 12.
12. Nagy-dél 8. része
(6) Ha a
körülhatárolás az előkészítés során adathiány miatt nem végezhető el,
akkor az adatközlési és jóváhagyási eljárás részére a megjegyzés rovatba
elő kell jegyezni, hogy „elhatárolás szükséges”.
(7) A névelhelyezési
vázlaton a neveket fekete tussal kell megírni. A neveket csupa nagybetűvel
itt sem lehet írni, az írásmódnak minden vonatkozásban meg kell egyeznie a
névjegyzékbeli alakéval. A részletek elhatárolási vonala is fekete legyen,
0,5—1,0 mm vastag. Az adatközlési és jóváhagyási eljárás során adódó
változásokat (elhatárolás vagy név módosítása, pótlás, törlés) piros színnel
kell feltüntetni.
(8) A
névelhelyezési vázlatot készítője nyomtatott betűkkel írt nevével és
aláírásával látja el. Jelezni kell a befejezés időpontját is.
8.4 Helyi
adatközlés
8.41 Helyi
adatközlő csoport szervezése
A helyszínen
ténylegesen használt és legmegfelelőbb földrajzi nevek megállapítása
érdekében a térképezést végző intézmény megkeresésére az illetékes járási,
városi földhivatal a helyi tanács, a Hazafias Népfront képviselőiből,
és más, erre alkalmas személyekből adatközlő csoportot szervez. A
szervezés során gondoskodni kell arról, hogy a csoportba a község, város kül-
és belterületét jól ismerő, a helytörténetben is jártas személyek
kerüljenek. A község, város kiterjedésétől, etnikai összetételétől
függően az egyes részek és rétegek képviseletéről is gondoskodni
kell. Az adatközlő csoportot általában minden egyes községre és
társközségre külön kell szervezni. Az adatközlő csoportban a térképezést
végző intézmény és a helyi tanács képviselőjén kívül legalább három
személynek kell résztvenni.
Az adatközlő csoportba be kell
vonni a helyszínen gazdálkodó mezőgazdasági üzem(ek) képviselőjét.
Erdőterületek esetében az
illetékes erdőgazdaság képviselőjének (megbízottjának) bevonása is
szükséges.
Turistaterületek esetében (körzeti
térképek területén) a Természetbarát Szövetség képviselőjét (megbízottját)
is be kell vonni.
8.42 A
helyszíni adatközlés menete
(1) Az
előzetesen összegyűjtött neveket tartalmazó névjegyzék, a
névelhelyezési vázlat, az ennek alapjául szolgáló 1 : 10 000 méretarányú
átnézeti térkép, illetve az 1 : 10 000 méretarányú földmérési topográfiai
térképszelvények felhasználásával az adatközlő csoport a nevek helyességét
tételesen felülvizsgálja, megállapítja a nevekkel jelölt részlet pontos
helyzetét és kiterjedését. Azokban a községekben, városokban, ahol már végeztek
nyelvészeti célú földrajzinév-gyűjtést (pl. Zala, Sormogy, Heves, Tolna,
Vas, Veszprém, Csongrád, Bács-Kiskun, Békés, Szabolcs-Szatmár megye stb., (a
helyi adatközlő csoport rendelkezésére kell bocsátani a gyűjtés
anyagát, lehetőség szerint a gyűjtés munkarészei közé tartozó
térképvázlatokkal együtt. Az adatközlés során részleteiben a következő
kérdésekben kell dönteni.
(2) A már
megállapított hivatalos neveket csak a legszükségesebb esetben lehet
változtatásra javasolni. Elsősorban akkor, ha bizonyítottan hibás formáját
általánosan nem használják. Minden névváltoztatási javaslatnál figyelembe kell
venni, hogy
a) a népi nevek használata nem
mindig egységes,
b) amit változtatni lehet,
nem feltétlenül kell változtatni.
(3) A már
megállapított és az újonnan megállapítandó nevekkel jelölt részletek helyzetét
és pontos kiterjedését a névelhelyezési vázlaton rögzíteni kell.
(4) A
területnevek szempontjából a község, város teljes külterületét figyelembe kell
venni a zártkerttel együtt, tehát az eddig megállapított és az újonnan
megállapítandó neveknek a teljes területet fedniök kell.
(5) Egy földrészletnek,
táblának csak egy területneve lehet, de egy területnév összefoghat több
földrészletet, táblát. Más típusú elnevezések vonatkozhatnak a területnévvel
meghatározott részlet kisebb-nagyobb részére. Ilyenkor is célszerű
azonban, ha a teljes területre a kisebb részlet nevét kiterjesztjük.
(6) Ha
korábban megállapított több hivatalos területnév egy földrészletet jelöl —
ilyennek kell számítani az és-sel összekapcsolt neveket is — akkor az
adatközlés során egy nevet kell választani, és ennek a névnek kell a teljes
földrészletre, táblára vonatkozni. A kiválasztás szempontjai: rövidség, egyedi
jelleg (vagyis az, hogy kevés hasonló név, sajátosan helyi jellegű, nem
mindennapi), történeti hagyomány fenntartása.
(7) A
területnévvel jelölt földrészlet(ek), táblák területe általában ne legyen
kisebb, mint a korábban használt dűlőké volt, sokkal inkább
összevonásokra van szükség, elsősorban akkor, ha a korábbi dűlők
földrendezések során nagyobb egységekké alakultak.
(8) Ügyelni
kell arra, hogy az ingatlannyilvántartási térképeken gyakran használókónt,
kezelőként feltüntett intézmények nevét ne használjuk területnévként, pl.
állami gazdaságok, termelőszövetkezetek nevét.
(9) Az adatközlés során arra kell törekedni,
hogy — a lehetőségek szerint — az eddig megállapított, számjegyet
tartalmazó nevek helyett megfelelőbbeket állapítsanak meg, az újak között
pedig lehetőleg ilyen név ne legyen.
(10) A helyi
adatközlés során az adatközlő csoport a nem helyi tanácsi
illetékességű részletek (pl. mesterséges vízfolyások és állóvizek,
közlekedési létesítmények, ötvennél népesebb külterületi települések stb.)
nevét illetően is állást foglal. Az állásfoglalás ugyanúgy a döntésben
illetékes szerv számára szóló javaslat, mint az egyéb, helyi tanácsi
illetékességű nevek esetében.
(11) A helyi
adatközlés során a 8.23 pontban felsorolt forrásokon kívül további írásos
anyagokat is figyelembe lehet venni, de a nevek helyes formájának megállapítása
további források nélkül is elsősorban az adatközlő csoport tagjainak
helyszíni ismerete, tájékozottsága alapján végezhető el. Ezért
célszerű, ha az adatközlő csoport szervezése és az adatközlés
lefolytatása közötti időszakban — ha ilyen még nincs — az ismert és
szóbajöhető elnevezések összegyűjtésével a helyszínen is
felkészülnek.
(12) Ha az
adatközlés során egy-egy név helyessége (helyesírása, nyelvjárási formájának
kezelése) vonatkozásában kétség merül fel, véleményezés kérése céljából a MÉM
Országos Földügyi és Térképészeti Hivatalhoz lehet fordulni.
(13) Ha a
térképezést végző intézmény képviselője, illetve az adatközlő
csoport az adatközlési eljárás során megállapítja, hogy a névjegyzékben az ott
megadottakon kívül is van olyan részlet, amely más községgel, községekkel,
várossal közös, akkor az ilyen nevek után — a már meglevőkkel azonos módon
— meg kell adni a még érdekelt község, város nevét. Ennek alapján a térképezést
végző intézmény gondoskodik arról, hogy a közös részlet elnevezésére
vonatkozó adatok a többi érdekelt község, város névjegyzékébe is bekerüljenek.
Szükség esetén pótlólagos névmegállapítást kezdeményez.
8.43
A helyi adatközlés eredményének rögzítése
(1) Az
adatközlő csoport javaslatait a térképezést végző intézmény képviselője
a névjegyzék erre a célra szolgáló „A helyi adatközlés javaslata” rovatába
bejegyzi, illetve a névelhelyezési vázlaton az eredeti állapothoz képest
előállt névbeli változásokat piros színnel beírja, a helyzeti és
kiterjedésbeli (vagyis elhatárolási) változásokat pedig piros színnel
berajzolja.
(2) A nem
helyi tanácsi illetékességű nevek vonatkozásában a térképezést végző
intézmény képviselője a 8.26 pont alapján készült külön névjegyzékekre
átvezeti az adatközlő csoport javaslatait.
(3) Az adatközlő
csoport által kétségesnek minősített esetekben a térképezést végző
intézmény képviselője az adott részlethez tartozó valamennyi
névjegyzékbeli adat felsorolásával (vagy másolatával), továbbá az
adatközlő csoportban felmerült megoldási lehetőségekkel együtt külön
névjegyzéket készít.
8.44 A
helyszíni adatközlés eredményének, javaslatainak továbbítása
(1) A
térképezést végző intézmény az adatközlő csoport javaslatait
tartalmazó teljes névjegyzékről, a helyesbített névelhelyezési vázlatról
másolatot készít, majd mindkét anyagot döntés meghozatala érdekében a helyi
tanács végrehajtó bizottsága részére megküldi.
(2) A
térképezést végző intézmény az előző 8.43 (2) pontban jelzett
anyagokat a döntésben illetékes szervnek továbbítja.
A 8.43 (3) pontban jelzett anyagot a
MÉM - OFTH részére kell megküldeni.
(3) A
jóváhagyási eljárásba került olyan neveket, amelyek több helyi tanács
illetékessége alá tartozó részletet jelölnek, csak akkor lehet hivatalos névnek
tekinteni, ha a különböző helyeken végzett jóváhagyási eljárás során
minden vonatkozásban megegyező határozat született. Az egységes határozat
szükségességét a névjegyzékben az érdekelt község(ek), város(ok) feltüntetése
mutatja. A helyi tanácsok a térképezést végző intézmény kérésére közös
adatközlő (egyeztetési) eljárást folytathatnak.
(4) Ha a
határozatok — vízfolyásokat kivéve — különböznek egymástól, akkor az egy
részletre vonatkozó egységes név megállapítása érdekében az érdekeltekkel
pótlólagos eljárást kell végeztetni. A megfelelő név kiválasztásának
szempontjai ugyanazok, mint a 8.42 (6) pontban megadottak. Ezenkívül vizsgálni
kell, hogy vajon nem külön részletekről van szó, nincs-e lehetőség
bontásra. Az egységes név megállapításáról készült jegyzőkönyvnek (vagy
névjegyzéknek) valamennyi érdekelt helyi tanács v. b. által záradékoltnak kell
lennie.
(5) Ugyanarra
a vízfolyásra egymástól eltérő neveket tartalmazó határozatok esetében az
ott szereplő neveket nem lehet hivatalosnak tekinteni. Ugyancsak nem
hivatalosak azok a határozatok, amelyek nem fedik egy vízfolyás teljes hosszát.
Ilyen esetekben azt a nevet kell hivatalosnak tekinteni, amelyet az illetékes
VIZIG vagy szakaszmérnöksége ad meg, figyelembe véve a nevekkel kapcsalatban a
jelen szabályzatban felsorolt követelményeket.
8.5 Jóváhagyási
eljárás
(1) A
térképezést végző intézmény által megküldött névjegyzékek alapján a
döntésre jogosult szerv három hónapon belül határozatot boz. A
határozathozatalkor a névjegyzékben található adatokat és javaslatokat —
elsősorban a helyszíni adatközlő csoportét — továbbá a megjegyzéseket
mérlegelik.
(2) A
határozathozatalban a MÉM - OFTH keretében működő
Földrajzinév-szakbizottság tanácsadó testületként közreműködik.
(3) A
határozat meghozatala előtt — a MÉM véleményezési jogkörét felhasználva —
más ágazatok is fordulhatnak a MÉM - OFTH-hoz.
(4) A
határozatok során megállapított nevekről a döntésre jogosult szerv külön
névjegyzékeket készít, és ezt a rendelkezésére bocsátott névjegyzékekkel,
névelhelyezési vázlatokkal együtt a térképezést végző intézménynek
visszaküldi.
8.6 A hivatalos
földrajzi nevek használata
(1) A
döntésre jogosult szervektől kapott határozatok alapján térképezést
végző intézmény gondoskodik arról, hogy a készülő térképeken a
határozatokban foglalt neveket használják. Ennek során azonban figyelembe veszi
a 8.44 (3), (4) és (5) pontokban foglalt korlátozásokat.
(2) A
térképezést végző intézmény a megállapított hivatalos földrajzi nevek
mellett a térképeken — ha a hely ezt megengedi — zárójelben feltüntethet egyéb
földrajzi neveket is, ezenkívül intézményeket jelölő földrajzi
megjelöléseket. Ennek szükségessége elsősorban külterületi
mezőgazdasági üzemek ma is élő hagyományos elnevezései esetében
merülhet fel.
(3) A
döntésre jogosult szervektől kapott határozatokat (másolatukat), továbbá a
nevek előkészítése, a helyszíni adatközlés során készült munkarészeket
(névjegyzékek, névelhelyezési vázlatok) egy példányát a térképező
intézmény a földrajzi nevek nyilvántartásában hatósági feladatkört ellátó
Földmérési Intézetnek megküldi.
9.
A földrajzi nevek nyilvántartása
(1) A
Földmérési Intézet az újonnan megállapított és megváltoztatott nevekről a
kapott értesítések alapján névkartont készít és a Földrajzinév-tár meglevő
betűrendes anyagába illeszti, illetve a megváltozott nevek adatait
átvezeti. A névkartonokon mindazok az adatok szerepelnek, amelyeket a
névjegyzékekben is feltüntettek.
(2) A
Földmérési Intézet a bővítésben érintett község, város kiegészült és
esetleg módosult teljes földrajzinév-anyagát a MÉM Értesítőben és a
Tanácsok Közlönyében való közzétételre összeállítja. Az ilyen összeállítások
csak magukat a neveket tartalmazzák. A nevekkel kapcsolatos bővebb
adatszolgáltatást a rendelkezésre álló adatok alapján a Földmérési Intézet
megkeresés alapján teljesíti.
(3) A
Földmérési Intézet a Földrajzinév-tár neveit a bennük előforduló nem
első tagok vagy elemek szerint, ezenkívül az előforduló nem hivatalos
változatokat a hivatalosan megállapított névre utalva nyilvántartja.
(4) A
Földmérési Intézet a közigazgatási változásokat, vagyis az államigazgatási
nevek változásait, az egyesítéseket, a hivatalosan megállapított neveket
érintő terület-átcsatolásokat, az államigazgatási beosztásban
bekövetkezett változásokat a KSH által közzétett, vagy más hivatalos értesítés
alapján folyamatosan átvezeti.
(6) A
Földmérési lntézet a jelen szabályzat alapján végzett névmegállapítások,
névváltoztatások, illetve a Földrajzinév-tár korábbi anyagában észlelt,
módosításra szoruló eseteiben a MÉM - OFTH részére előterjesztést tehet. A
MÉM - OFTH a Földrajzinév-szakbizottság javaslatának egyidejű
mérlegelésével a döntésre jogosult szerv számára javaslatot tesz, illetve a
hatáskörébe eső nevek vonatkozásában döntést hoz. Hasonlóképpen jár el
akkor, ha a módosítási javaslatot más intézmény vagy magánszemély kezdeményezi.