3. Az óceán- és tengerfenék-domborzat megismerése és térképezése

 

A tengerfenék-domborzat megismerése, feltérképezése — aminek végső soron az ábrázolási mód is függvénye — igen szoros kapcsolatban van a mélységmérési technika és a pontos földrajzi helymeghatározás6, tágabb értelemben véve a navigáció7 fejlettségével.

              A mélységmérési technika fejlődésével alig, a módszerek leírásánál is legfeljebb a kis mélységű (0—100 m, még ritkábban a 100—500 m mélységtartományba eső) mérésekkel foglalkozik néhány magyar szakkönyv ([55], [57], [80], [81], [91]) tengerhajózásunk szükségleteinek megfelelő mértékben, mintegy a navigáció részének tekintve a mélységmérést. Így feltétlenül indokoltnak látszott e kérdéscsoport előtérbe helyezése a földrajzi helymeghatározással szemben.

              Indokolja ezt a döntést az is, hogy a navigáció szerteágazó és nagy terjedelmű ismeretanyagot ölel föl. E témakör ismerete elengedhetetlen tengerésztisztjeink számára is, s ennek megfelelően hazai irodalma is van ([58], [79] például — az előbb idézetteken kívül). Ismeretterjesztő szintű, de igen színvonalas összefoglalását is megtalálhatjuk e témakörnek magyar nyelven [25].

              A korszerűnek mondható számozott (kótált) ábrázolási mód (melyet a hajózási térképeken ma is megtalálhatunk), valamint az izovonalas mélységábrázolás (izobátokkal) viszonylag korán — a szárazföldi domborzatábrázolásban való alkalmazást időben messze megelőzve — jött létre. E módszereknek a világtengerek teljes területén való, viszonylag korrektnek mondható alkalmazása azonban — az ábrázoláshoz szükséges mennyiségű mélységadat eddigi hiányában csak napjainkban válik lehetővé, s ma is csak kis méretarányokban. Ha az egész világtenger „egységes” ábrázolását vizsgáljuk, megállapíthatjuk, hogy a korán bevezetett izobatikus ábrázolás is segítette — a kisszámú mélységmérés alapján szerkesztett „egzakt” térképeivel8 — annak a szemléletnek a kialakulását és fennmaradását hosszú ideig, amelyről a Bevezetésben már szóltunk. E szemlélet megváltoztatása napjaink feladata.

              Tekintsük át tehát a „mélységadatgyűjtés” több évszázados folyamatát vázlatosan, hiszen a mi korlátozott terjedelem miatt is csak meglehetősen rövid, néhány jelentősebb, érdekesebb eseményt kiemelő összefoglalást adhatunk. Bár nem vagyunk tengeri nemzet, e téma — érdekességére tekintettel — maga megérdemelne egy önálló dolgozatot.

              Előre szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy e fejezetekben összefoglaltakkal kapcsolatos — számunkra hozzáférhető — irodalom meglehetősen „tarka”. Mind az eseményeket, mind az időpontokat illetően ellentmondásos. Ezért igyekeztünk a lehetőségekhez mérten igen pontos irodalmi hivatkozást végezni.



6 Kezdetben a pontos földrajzi helymeghatározásnak a tengerfenék-domborzat ábrázolása szempontjából nem volt olyan jelentősége, mint ma, hiszen 1—2°, de akár 5°-nyi eltérésnek sincs komolyabb szerepe olyan esetekben, amikor egy-egy óceán területén csak néhány mélységmérés történt.

7 Köznapi értelemben: „Azt a tudományt, amelynek ismeretében egy járművet meghatározott útvonalon az egyik helyről a másik helyre lehet vezetni, navigálásnak hívják.” [25].

Precízebb meghatározással a „Navigáció: azon eljárások gyűjtőneve, amelyek segítségével valamely vízi vagy légi jármű helyzetét, és útvonalát kiszámítják, illetve meghatározzák, továbbá a járművet irányítják. Navigációs tájékozódási pontokként földi tárgyakat, csillagokat, továbbá e célra kisugárzott jelzéseket használnak.” [92].

8 A mélységvonal — a szintvonal analógiájára — mindig a mérhetőséget, az egzakt ábrázolást sugallja. Matematikai értelemben vett egzakt ábrázolást ma sem adhatunk, még kis méretarányban sem, a „mintavételi sűrűség” — a mérések száma, illetve a mérési szelvények, sávok sűrűsége — ezt nem teszi lehetővé. A szárazföldi domborzat felérésekor, a jellemző pontok célszerű kiválasztásával csökkenteni tudjuk a bemérendő pontok számát. Nem így a tengerfenéken, ahol esetleges, véletlenszerű a mérési hely egybeesése valamely fenékdomborzati elem jellegzetes pontjával. Nem mindegy, hogy egy mért adatsorhoz pl. völgyvonalat vagy gerincet rendelünk. Szárazföldön elég ehhez egy pillantás. A vizuális észlelés lehetősége könnyíti munkánkat. A „vakon” mért tengerfenéken szükség van néhány keresztszelvény mérésre is egy ilyen kérdés egyértelmű tisztázásához. Azaz lényegesen több mérés szükséges hasonló „jóságú” eredmény eléréséhez.